Amsterdam , 30 januari 2018 – Gisterenmiddag zijn dertien Nederlandse dienstverleners beloond met de Opiness Beste Service Awards van 2018 in de unieke locatie van FreshForward te Hilversum. Een onafhankelijke consumentenprijs puur gebaseerd op klantreviews. De service toppers van 2018 zijn: Ditzo, Coolblue, Knab, Simyo, KPN Internet, KLM, Picnic, UnitedConsumers, Zicht adviseurs, Tieleman Keukens, Cruisewinkel en webwinkels Arbrini en Fuif.nl. Uit de review analyse van 1.500 klantmeningen blijkt het onderscheidende vermogen van de winnaars zit in: doen wat is beloofd. Snelheid en gemak leveren via digitale middelen. Een vriendelijke en kundige klantenservice die natuurlijk snel te bereiken is.
Doe wat je zegt
Het nakomen van de belofte door bedrijven blijft jaar op jaar het belangrijkste element om tevreden klanten te hebben en te behouden blijkt uit de klantreviews. Hierdoor ontstaat vertrouwen en blijven klanten jaren klant. Wie duurzame klantenrelaties wil zal hier moeten beginnen. Maak het waar of pas je boodschap aan.
Snel en digitaal is een pre
Het contact tussen klanten en dienstverleners gaat ook de laatste jaren steeds meer over op digitale communicatie. Alles moet snel en dat kan digitaal nu eenmaal het beste. Een snelle duidelijke website, een goede app zorgen voor hoge rapportcijfers en lovende klantreviews.
Bereikbaar als het moet
Echter wil of moet een klant contact leggen dan is een snelle bereikbaarheid cruciaal en een vriendelijke, kundige en behulpzame medewerker een eis. Als het contact echt ‘persoonlijk’ is maakt dat echt een verschil in beleving.
Een goede prijs
In de reviews had men het veelal over een goede prijs. Of een correcte prijs. Echter over prijs wordt steeds minder gesproken in de reviews van de Service Award winnaars. In 2015 schreef 21% iets over prijs. Dit jaar was dat slechts 6%.
Geen flauwekul graag
Iets specials doen wordt door klanten gewaardeerd. Maar de winnaars hadden het dit jaar niet nodig. Sterker nog continue communicatie e-mails roepen zelfs weerstand op. De gekleurde verpakkingen hoeven ook niet voor iedereen. De ‘tompouce ’ actie van een van de winnaars kon maar mondjesmaat waardering oogsten. Relevante acties zoals ‘bonus sparen’ of echt persoonlijke, authentieke acties zoals ‘handgeschreven kaartjes’ doen het nog wel steeds goed bij klanten.
Als het maar ook duidelijk is
Wat viel verder op in de 1.500 geanalyseerde reviews van de 15 winnaars? Het woord ‘duidelijkheid’ werd vaak gebruikt als compliment. En ook ‘correctheid’ en ‘persoonlijk’ werd veel genoemd in de positieve reviews. Tevens verwachten we dat het aspect betrouwbaarheid de komende jaren nog meer aan belang zal toenemen.
De customer experience do's 2018
Maak waar wat je zegt. Lever tegen de correcte prijs. Ben er als het moet. Wees vriendelijk. Help me echt. Bedien mij zoveel mogelijk digitaal en dus snel. En als je wat extra’s doet wees relevant. Geen flauwekul graag.
De gehele uitslag is hier te vinden: https://opiness.nl/beste-service-awards-2018
De veertien beste dienstverleners van Nederland / of winnaars
- Winnaar web warenhuizen: Coolblue met een 8,5 over 858 reviews
- Winnaar webwinkels xs: Arbrini 9,8 over 130 reviews
- Winnaar webwinkels xl: Fuif.nl 9,6 over 1.140 reviews
- Winnaar internet: KPN Internet 7,6 over 125 reviews
- Winnaar Telecom: Simyo 8,4 over 325 reviews
- Winnaar banken: Knab 8,1 over 425 reviews
- Winnaar verzekeren algemeen: Ditzo 8,1 over 310 reviews
- Winnaar zorgverzekeraars: UnitedConsumers 9,1 over 210 reviews
- Winnaar autoverzekeringen: UnitedConsumers 9,4 over 145 reviews
- Winnaar Energie: UnitedConsumers 9,2 over 180 reviews
- Winnaar Vliegmaatschappijen: KLM 7,9 125 over reviews
- Winnaar Reisaanbieders: Cruisewinkel 8,8 over 320 reviews
- Winnaar Supermarkten: Picnic 9,6 over 705 reviews
- Winnaar Keukenaanbieders: Tieleman Keukens 8,9 over 200 reviews
- Winnaar Assurantiekantoren: Zicht Adviseurs 8,5 over 346 reviews
De uitslag per winnaar treft u hier.
De uitslag van eerdere jaren: Uitslag Beste Service Awards 2017, Uitslag 2016, Uitslag 2014-2015, Uitslag 2013, Uitslag 2012, Uitslag 2011
Over de Opiness Beste Service Awards
Jaarlijks kijkt Opiness naar de prestaties in diverse segmenten van bedrijven op basis van de reviews die zij krijgen van hun klanten op het onafhankelijke platform. De bedrijven met het hoogste rapportcijfer in hun branche en voldoende meningen worden categoriewinnaar. De Beste Service Awards werden dit jaar mede mogelijk gemaakt door OBI4wan en FreshForward.
Over Opiness.nl
Opiness.nl is een onafhankelijk online platform waar consumenten dienstverleners kunnen beoordelen en vergelijken op klantoordeel. Reviews van anderen zijn zeer waardevol wanneer je een keuze moet maken. Opiness nodigt bedrijven dan ook uit om openlijk het resultaat van hun klantonderzoek te publiceren op Opiness, mits men werkt met een bureau en men bereid is alle informatie transparant te publiceren. Opiness is inmiddels het grootste, onafhankelijke platform voor meningen over dienstverleners en heeft al meer dan 4,5 miljoen reviews online.
Partners van de verkiezing
Monitoring en webcare specialist OBI4wan levert haar klanten een webcare oplossing waarmee je online- en offline media kunt volgen en op berichten kunt reageren. Na klantcontact via social media, WhatsApp, Messenger en beoordelingssites kan via hun systeem ook gevraagd worden om een review te plaatsen. Klik hier voor meer informatie.
Fresh Forward is een creatief adviesbureau. Wij houden ons bezig met groei en strategische vernieuwing van merken en organisaties. Imagine the next level is ons motto. Wij willen een rol spelen als organisaties op zoek zijn naar echte vernieuwing, onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde. Wij zijn co-creators: samen met onze klanten gaan we op zoek naar essentie, relevantie en nieuwe mogelijkheden. We creëren een vernieuwende koers, een inspirerende en motiverende droom (voor merk, business of organisatie als geheel), die we vervolgens helpen vertalen naar slimme, doorleefde en succesvolle oplossingen in het NU.
Research Partner
Novio Research voert marktonderzoek snel uit, tegen lage kosten en met hoge kwaliteit. Opgericht in 2007 als onderdeel van de DVJ Research Group, is Novio Research (voorheen NovioData) van oudsher specialist op het gebied van dataverzameling.