Opiness.nl is onafhankelijk online platform waar je dienstverleners kunt beoordelen en vergelijken op klantoordeel. Met de Opiness reviews kun je een betere keuze maken voor een bedrijf wat bij je past. Reviews van andere klanten geven vertrouwen. Opiness verzamelt ook klantreviews die gegeven worden via marktonderzoek- en klantfeedback bureaus, daarmee creëren we een sterk fundament aan betrouwbare reviews van echte klanten van bedrijven bij jou in de buurt maar ook van landelijke aanbieders.

Opiness start met de rubrieken: kinderopvang, autobedrijven, apotheken, energie aanbieders en auto verzekeraars. Maar je kunt ook op naam zoeken en kijken of je referenties vindt van het bedrijf wat je onderzoekt. Opiness start komende periode continu nieuwe rubrieken.

Opiness verzamelt alle klantreviews op één plek zodat er een compleet overzicht ontstaat wie de beste service en kwaliteit levert volgens klanten. Door je ervaringen te delen help je andere klanten in hun keuze en krijgen bedrijven tips wat ze beter kunnen doen of meer klanten door goede aanbevelingen.

Hoe wordt het Opiness cijfer bepaald?

Op Opiness kun je je mening delen over jouw ervaring met een bedrijf, organisatie of professional. Je geeft een cijfer over de geleverde service, voor de prijs/kwaliteit verhouding en nog een aantal andere specifieke criteria. Ook motiveer je jouw cijfer met een toelichting, waarom je dit vindt. Op deze wijze ontstaat een actueel en eerlijk beeld over bedrijven en hun dienstverlening en vind je makkelijker een bedrijf dat bij jou past.

Opiness.nl nodigt bedrijven kosteloos uit om het eindoordeel over hun dienstverlening te publiceren op Opiness mits deze zijn verkregen via een onafhankelijk bureau en zij garant staan dat alle meningen, goed en slecht, worden gepubliceerd. Bedrijven en hun bureaus conformeren zich aan het Opiness Convenant.

Hoor en wederhoor

Bedrijven kunnen openlijk reageren op de reviews. Dit vinden we bij Opiness belangrijk omdat er zo 'hoor en wederhoor' ontstaat. Tevens kun je zo zien hoe bedrijven met hun klanten communiceren. Veel bedrijven en organisaties communiceren al met hun klanten op het Opiness platform.

Opiness borgt de kwaliteit van de reviews door het hanteren van beoordelingsrichtlijnen. Mocht je een review zien waaraan je twijfelt, e-mail ons dan om het geschillenbeleid te starten. Voor meer informatie, kijk op de veel gestelde vragen pagina.

Opiness is onafhankelijk. Om bovenaan te staan met goede cijfers moeten bedrijven veel goede beoordelingen van echte klanten hebben gekregen. Het platform verdient geld door advertenties te tonen op de pagina’s en via het aanbieden van een abonnement aan bedrijven waarmee het geven en vragen van feedback gemakkelijk wordt gemaakt en waarin o.a. analyses staan.

Hoe is Opiness ontstaan? 

Opiness is opgericht in oktober 2014. De naam Opiness komt van het woord opinies en het Engelse woord voor openheid 'Openess'. Ofwel Opiness geeft openheid over opinies en meningen over dienstverleners.

Opiness is opgericht door Bas Rasker (Axivate en ex-Zoover), Govert Janssen (Tevreden.nl) en Linda Schulte (ex Preferenso)

Bas Rasker is vanaf de start betrokken geweest bij Zoover.nl, een website waar consumenten hun vakantielocatie kunnen beoordelen zodat deze accommodaties cijfers krijgen over hun prestatie. Hiermee is de consument beter in staat een goede keuze te maken voor de vakantie. Zoover is is inmiddels al jaren de grootste vakantievergelijker van Nederland.

Vanuit zijn investeringsmaatschappij Axivate heeft Bas Rasker een belang genomen in Tevreden.nl van Govert Janssen. Tevreden is al jaren voorvechter van transparante customer feedback en stimuleert bedrijven hun resultaten ook te publiceren. Bas en Govert realiseerden zich dat closed loopfeedback een prachtige generator is voor een reviewmoment, waarbij je relevant bent voor de klant en het bedrijf.

Linda Schulte was sinds maart 2011 aan het bouwen aan Preferenso.nl, een reviewwebsite over de service van alle bedrijven in Nederland. Als service activist wilde zij de service in Nederland omhoog brengen. Zij riep altijd: "Preferenso wordt de Zoover voor bedrijven". Preferenso.nl is nu opgegaan in Opiness.nl met dezelfde waarden en missie, namelijk transparantie creëren over de service van bedrijven waardoor consumenten een betere keuze kunnen maken.

Na de oprichting zijn er diverse samenwerkingen gestart en enkele van deze partijen geloven zo in de kracht van Opiness dat zij als aandeelhouder zijn toegetreden. Zo is Arjan Van Es van The Feedback Company aangesloten als aandeelhouder bij Opiness, gevolgd door Frank Quix van Q&A Research & Consultancy en Rutger van Zuidam van Qualizorg.