Duizenden consumenten lieten in 2012 hun beoordelingen achter over de service van diverse bedrijven en professionals. Al deze meningen samen vormen een ranglijst wie klanten nu het meest aanbevelen en wie niet. Op 31 januari hebben we de stand bekeken en de bedrijven die aan de top stonden van bepaalde branches beloond met een Service Award die zij kregen van hun eigen klanten! sa_winner_all

 De winnaars Beste Service Awards in 2012

sa_winner_verzekeren

In de rubriek verzekeraars: Allsecur en Ditzo beide met een 8,3

sa_winner_telecom

In de rubriek telecomaanbieders: KPN Hi met een 7,3

sa_winner_energie

In de rubriek energieleveranciers: UnitedConsumers met een 8,6

sa_winner_webwinkel

In de rubriek webwinkels: Ipodhoes.nl met een 9,5

sa_winner_vliegen

In de rubriek vliegmaatschappijen: Singapore Airlines met een 8,3

sa_winner_banken

In de rubriek banken: ASN bank met een 8,5

sa_winner_all

In de rubriek overall: Herinneringenoplinnen met een 9,9

sa_winner_reizen

In de rubriek reisaanbieders: Agoda.nl met een  9,4

 

De Ipad tijdens deze award wedstrijd werd gewonnen door J.Wijsman heeft met de review over Henny’s Rits te Noordwijk.

 

2013: Wat klanten willen als het gaat om service 

In 2011 werd ‘doen wat je hebt beloofd’ het allerbelangrijkst gevonden. In 2012 staat de persoonlijke en vriendelijke behandeling met stip op nummer 1. Dit aspect werd in  een kwart van de 1.150 beoordelingen benoemd.

Nummer 2 is nog altijd doen wat je belooft. Betrouwbaar zijn is ook erg belangrijk voor klanten, consumenten klagen over het verschuilen achter kleine lettertjes en voorwaarden, terwijl klanten aangeven vaak vooraf niet goed te worden geïnformeerd.

Het wordt ook steeds belangrijker te laten zien dat bedrijven meedenken met klanten en hen voorlichting bieden, waarmee ze hen kunnen behoeden voor fouten met de producten en diensten.Klanten waarderen het zeer als er snel wordt gehandeld, wordt gereageerd of geleverd. Als dit sneller is dan verwacht, levert dit een positieve beleving op. Snelheid blijkt tegenwoordig een belangrijk aspect in dienstverlening.  

Klanten zijn tevens blij verrast als men iets krijgt wat men niet had verwacht, dit levert meteen een positieve review op.Als klanten vaker moeten terugbellen of e-mailen over problemen die maar niet opgelost worden levert dit hoge irritatie op. Als er wat mis gaat, maar het bedrijf is in staat dit snel en adequaat op te lossen worden er nog steeds hoge cijfers gegeven.

De bedrijven die deze basis wensen goed weten toe te passen zijn verzekerd van mooie aanbevelingen in 2013. Het is de moeite waard om naar goede aanbevelingen te streven want klanten bereiken steeds meer andere klanten met hun mening via Twitter, Facebook en reviewsites, service is een van de vijf “Conversation Starters” in de sociale media (Bron: Social Media around the world 2012, Insites Consulting)

Over de Service Awards 2012

1150 service reviews op Preferenso.nl werden geanalyseerd op hun inhoudelijke reden om een goed of slecht cijfer te geven door klanten aan het bewuste bedrijf.

 De sleutel tot het succes van deze winnaars is:

1. Persoonlijk service

2. Doen wat is beloofd

3. snel handelen

4. Betrouwbaar zijn

5. Problemen oplossen

6. Klanten niet negeren

7. Wat extra’s doen