Uitslag Service Beste Service Awards 2014-2015
Beste internetprovider 2014-2015: Solcon 9,0 (106 reviews)
De klanten van Solcon zijn al jarenlang klant en melden dit ook in hun reviews. De redenen zijn unaniem: deskundige, vriendelijke en geduldige medewerkers in combinatie met een goede en zeer snelle service. Problemen lost Solcon snel op volgens klanten. Dat is extra van belang omdat internet tegenwoordig een basis levensbehoefte is. Te lange wachttijden zijn nog wel een punt van aandacht volgens de reviews.
Brandmanager Lammertina Klein Obbink & Online Marketeer Chantal van Solcon met de verdiende Service Award.
Joost Treep, Teamleider Customer Care bij Solcon in antwoord op de vraag waarom zij deze hoge score van hun klanten kregen: “Wij geven al onze klanten persoonlijke service en aandacht, want wij zien de klant echt als mens. Wij vinden het belangrijk dat onze klanten gehoord worden en gaan ver bij het oplossen van zaken. We selecteren daarop onze klantenservicemedewerkers die al onze diensten kunnen ondersteunen en trainen hen continu. En dat werkt. Laatst kregen we zelfs spontaan een taart van een klant omdat deze zich zo goed geholpen voelde!”
Bekijk hier de ranglijst Internetproviders
Beste telecomprovider 2014-2015 Simyo 7,7 (278 reviews)
In 85% van de reviews staat goedkoop en toch goed. Dat lijkt het geheim van Simyo. Daarnaast benoemen klanten ook de flexibiliteit van aanpasbare abonnementen via internet of app en ‘betalen voor wat je gebruikt’. En voor een ‘scherpe prijs’ is de klantenservice toch erg goed en bereikbaar volgens de meeste klanten. Simyo was ook in 2013 winnaar van de Beste Service Award en heeft haar positie weten te behouden.
Simyo team ontvangt Beste Service Award Telecom.
Sr. Marketing Manager bij Simyo Mischa Oudolf over het winnen van de Beste Service Award: “Bij Simyo regelen we alles met een klein team. We vinden het heel belangrijk dat onze klanten tevreden zijn. Daar doen wij elke dag ons best voor. Daarom zijn we heel erg blij met deze award!” Bekijk hier de ranglijst telecomproviders op 27 februari 2015
Beste autoverzekeraar 2014-2015: Allsecur 8,3 (1034 reviews)
Voor het derde jaar is de Beste Service award voor Allsecur. De goede, vriendelijke communicatie en de duidelijke informatievoorziening zorgen voor hoge rapport cijfers, waarbij het proactief informeren van klanten als men teveel betaalt hen positief verrast. ‘Betaalbaar met de juiste dekking’ en ‘geen gezeur’ als er schade is die vooral snel afgehandeld moet worden. Dit staat in de beoordelingen en Allsecur beantwoordt daarmee aan de wensen van haar klanten.
Brand Communication Manager Ron Adams en Manager Operations Annemarie Lagerweij met Beste Service Award.
Ron Adams, Brand Communications Manager bij Allsecur over het winnen van de Beste Service Award: “We zijn erg trots dat we na 2012 en 2013 ook voor 2014/2015 de Beste Service Award in ontvangst mogen nemen! Allsecur laat hier mee zien dat een scherpe premie niet ten koste gaat van de kwaliteit en service. We doen elke dag ons best om onze klanten excellente service te verlenen. Deze award bevestigt dat de klant dit ook zo ervaart. En dat is het belangrijkste.”
Beste zorgverzekeraar 2014-2015: UnitedConsumers 8,1 (103 reviews)
Een onverwachte winnaar in de categorie zorgverzekeringen. Niet veel mensen zullen UnitedConsumers kennen als zorgverzekeraar. Zij gebruiken hierbij het product van VGZ, dat zelf een veel lagere score kreeg op het platform. Ondanks dat er wel degelijk ook onvoldoendes vallen tussen de reviews komen zij als hoogste uit de bus met voldoende stemmen van de consument. Wat doen zij dan zo goed? De prijs en goede klantenservice zijn belangrijke redenen. Veel klanten geven aan ook andere producten bij hen af te nemen, dus hen te vertrouwen.
Bas Poell en klantenservice managers Brenda van Straten en Marijke Gunneman van UnitedConsumers met twee Service Awards[/caption] Bas Poell, directeur UnitedConsumers: “Wij zijn echt bezig om onze klanten te helpen. Wij willen het efficiënter en gemakkelijker maken voor onze klanten, daar ligt onze focus, niet op het verbeteren van de interne processen omdat we daar zelf beter van worden. Ik denk dat we daarmee dat verschil maken en dat voelen onze klanten.”
Beste web warenhuis 2014-2015: bol.com 7,8 (867 reviews)
Het belangrijkste voor klanten bij online winkelen is dat de levering komt op de afgesproken tijd. Die belofte maakt bol.com keer op keer waar en daarom zijn klanten zeer over hen te spreken. Verder is de communicatie en after-service goed bevonden en wordt het ruime assortiment zeer gewaardeerd. In veel reviews wordt ook de mogelijkheid tot aankoop van tweedehands boeken genoemd. Opvallend bij bol.com is dat veel klanten aangeven hen niet de goedkoopste te vinden, maar vervolgens wel hoge cijfers geven en zeggen vaak terug te komen.
Huub Vermeulen, Directeur Operations bol.com met de Beste Service Award webwarenhuizen.
Huub Vermeulen, directeur operations van bol.com over waarom hoogwaardige service belangrijk is voor bol.com: “De toekomst van ons bedrijf is in handen van onze klanten. Daarom kennen wij een compromisloze passie voor kwaliteit, zo willen we ervoor zorgen dat onze klanten keer op keer blijven kiezen voor bol.com.”
Beste energieleverancier 2014-2015: UnitedConsumers 8,8 (185 reviews)
UnitedConsumers is voor de derde keer op een rij beloond met de Beste Service Award Energie. Wie denkt dat een energieleverancier niet het verschil kan maken moet de reviews over hen lezen. Echte fans zijn aan het woord en er vallen zelfs negens en tienen. Wat is er dan zo bijzonder aan hun service? De klantenservice maakt het verschil door hun bereikbaarheid en persoonlijke service. Ook de heldere, duidelijke communicatie wordt genoemd in de reviews. Dat hun klantenbestand bestaat uit zeer prijsbewuste consumenten blijkt uit het feit dat het spaarsysteem ook een belangrijke klantenbinder is.
Bekijk hier de ranglijst energieleveranciers op 27 februari 2015
Banken geen winnaars
De banken met de hoogste rapportcijfers op Opiness waren ASN (8,7) en Triodos (7,5), echter hadden zij maar een handvol stemmen respectievelijk 42 en 23 reviews, te weinig voor een goed eindoordeel. Banken met daarentegen zeer veel stemmen hadden echter matige beoordelingen en te lage rapportcijfers om de Beste Service Award toe te kennen. (7,1 voor Rabobank, een 6,8 voor SNS bank, 6,6 voor ABN Amro en een 6,3 voor ING) Daarom heeft geen enkele bank dit jaar de Beste Service Award weten te verdienen. Ligt het dan aan Opiness als nieuw platform? Een online scan laat zien dat banken als segment behoorlijk achterlopen op het gebied van onafhankelijke online reviews. Zelfs op plekken als Independer en Consumentenbond zijn maar tientallen meningen te vinden over Triodos en ASN. Hopelijk zien we volgend jaar een verbetering.
Geheim van de Beste Performers
De veeleisende consument anno 2015 gaat voor de beste prijs en de beste service. Hij zoekt, vergelijkt, bezoekt, probeert, stapt op en gaat weer verder. Als de juiste aanbieder is gevonden dan blijft de klant trouw en beveelt zij die partij graag aan. De klantenservice speelt een prominente rol in de beleving van de service. Het begrip ‘geduldige medewerkers' is een opkomend woord in de reviews. Wordt “Slow Service” de nieuwe trend in klantcontact? Waarbij de servicemedewerker niet op afhandelingstijd en snelheid, maar op waardering wordt afgerekend? Het levert in ieder geval dus meer blije klanten op.
Over de Beste Service Awards
De Beste Service Awards worden jaarlijks toegekend aan bedrijven in een aantal branches. De Award is een consumentenprijs omdat deze puur is gebaseerd op klantoordelen en niet op basis van testen of experts. Winnaars moesten minimaal 100 reviews hebben waarvan 50 in het afgelopen jaar en het hoogste rapportcijfer hebben in hun categorie. De Service Awards zijn in 2011, 2012 en 2013 al eerder georganiseerd onder de naam Preferenso. Preferenso.nl is opgegaan in Opiness in 2014. De reviews zijn afkomstig van spontaan geplaatste reviews en vanuit een panel meting met bureau Ipsos. De media partners van de Service Awards waren nieuws.nl en CustomerFirst (voorheen Telecommerce) Het Award logo gebruik is exclusief voor de winnaars en valt onder copyright, tevens is verwijzing naar de bron een vereist, dat kan de Opiness pagina zijn of deze pagina met de uitslag.
Winnende Review
R. van Dijk was de gelukkige winnaar van de bol.com voucher ter waarde van 250,- met zijn review over Solcon op 15 februari, geplaatst op 15 februari 2015 at 16:18 "Al lid van Solcon sinds het inbeltijdperk met een 28k8 modem en nu op VDSL niveau zijn drie kinderen dag en nacht online met hun telefoon en tablet/computers. En ik met computer/telefoon en tablet.Nog geen enkel probleem gehad dat niet binnen een dag opgelost kon worden."
Alle uitslagen