Na 4 jaar ellende eindelijk deze grap van een bank verlaten.
De nieuwe visa pinpas werkt in 80% van de handel niet, wanneer dat wel het geval is kun je niet contactloos betalen, je moet de kaart insteken en je pincode invoeren. Onmogelijk om met telefoon te betalen. Klantenservice is een slechte grap, voornamelijk per e-mail, tot 3 dagen om antwoord te krijgen – geen oplossingen. Tot een paar maand geleden moesten we nog papieren formulieren afdrukken, invullen en op de post doen om een wijziging aan te vragen of zoiets.
Als het je lukt om met de klantenservice te praten – oh mijn god, die houding! Het is MIJN geld waar we het hier over hebben!
De fondsen zijn een ramp, er is geen daadwerkelijke ondersteuning bij vragen en het is extreem moeilijk om iets in de app te regelen, je moet op de website inloggen in je profiel.
Het is jammer, ik ben gegaan aan Triodos vanwege hun investeringen in duurzaamheid – het blijkt een circus te zijn in plaats van een bank.
2.0
prijs/kwaliteit verhouding
klantgerichtheid
service van de medewerkers
informatieverstrekking
Rene Jansen
|
Overzicht
Reviews
Over
Triodos Bank
Reviews 190 • Zeer slecht
TrustScore 1,5 uit 5
1,7
In de categorie Geld en verzekeringen
tr
iodos.nl
Bedrijfsactiviteit
Bekijk alles
Profiel niet geclaimd
Geen gegevens bekend over review-uitnodigingen
Klanten schrijven reviews op eigen initiatief
Reviews
1,7
190 in totaal
Francis De Vries
2 reviews
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
4 dagen geleden
Via kaart Triodos werkt vaak niet…
De nieuwe Visa pas doet het op meerdere locaties niet. In de publiciteit zegt men van triodos dat klanten hun kaart niet goed kunnen activeren . ik kan op de meeste plekken betalen. Parkeergarages zijn een probleem, naar hoor want je kunt er geen cash betalen mijn apotheek. Lastig. Doorgegeven aan Triodos. Veel pinapparaten zijn gewoon nog niet aangepast. Francus de Vries Doetinchem
Datum van ervaring: 06 januari 2024
Het transparantierapport van 2022 is nu beschikbaar
Earv
3 reviews
NL
Beoordeeld met 2 van de 5 sterren
4 dagen geleden
Helaas stap ik over naar ASN
Helaas stap ik over naar ASN. De trage implementatie van nieuwe technologie was al een grote ergenis (Triodos was heel laat met vingerafdrukherkenning in de app, betalen met je smartphone kan nog steeds niet, digitaal ondertekenen via je bank ondersteunt Triodos ook niet), maar de uitrol van nieuwe passen zonder dat alle betaalterminals daarop zijn aangepast is voor mij de druppel. Ik kon de afgelopen twee maanden niet betalen bij een opticien, parkeergarage, en lunchroom, wat tot veel vertraging en gênante situaties leidde.
Datum van ervaring: 01 januari 2024
Max
1 review
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
Een dag geleden
Triodos: Ongeschikt als primaire bank
Naast de hieronder beschreven problemen met het niet kunnen betalen met de pinpas (wat een mismanagement om als zowat enige bank zonder apple-pay/android pay alvast een update uit te voeren waar pin-terminals nog niet op ingesteld zijn) ondervind ik sinds vandaag ook problemen op mijn internetbankieren: Tikkie meldt ontvangst van betaling maar in de triodos app doodleuk niks terug te zien. Ook zelf overmaken werkt niet meer. Met als gevolg: Zowel in winkels niet kunnen betalen en nu ook via internet bankieren niks kunnen overmaken.
Ik ben een tal jaar geleden overgestapt naar de triodos, veel onhandigheden heb ik in de loop der jaren op de koop toe genomen met de duurzame ideologie in het achterhoofd, maar de afgelopen weken heeft Triodos bewezen dat het niet haalbaar is om met enkel een triodos-rekening te werken, ik ga dan ook overstappen.
Datum van ervaring: 10 januari 2024
CasaDeKao
2 reviews
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
30 dec 2023
Nieuwe bankpas werkt niet bij veel winkels
Nieuwe bankpas werkt niet bij veel winkels en er is geen oplossing vanuit Triodos, alleen een excuusmailtje waar we niks mee opschieten. Zit al jaren bij deze bank maar ga daar nu weg omdat dit natuurlijk niet moet kunnen.
Datum van ervaring: 30 december 2023
J S
9 reviews
NL
Beoordeeld met 2 van de 5 sterren
15 dec 2023
Onbereikbaar
Bij het openen van een zakelijke rekening ging het mis. Een aanmeldcode werkt niet. Telefonisch 35min+25min+40min in de wacht gezeten. Ook gemaild. Daar is de wachttijd 5 werkdagen! Zo gaat het openen van een rekening dus niet lukken.
Triodos zou er goed aan doen om de klantenservice bereikbaar te maken. Dat scheelt een hoop ellende op review sites
Datum van ervaring: 14 december 2023
Prins Poos
1 review
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
15 dec 2023
Betaalpas Triodos werkt niet
Die nieuwe (in mijn geval zakelijke) betaalpas is een drama. In 80% van de winkels wordt deze pas geweigerd en bij navraag bij Triodos gaat dit ook niet snel veranderen. Daar sta je dan, voorzien van commentaar door de winkelier. Het voordeel dat het eventueel zou hebben bij andere betalingen weegt geenszins op tegen deze nadelen. Visa is te duur voor de winkeliers. Zoals een eerdere recensent zegt worden we tegen de winkeliers uitgespeeld omdat wij als klant maar moeten melden dat hun 'systeem niet voldoet'. Triodos, dit hoort echt niet zo te gaan! Advies van hun eigen klantenservice: schrijf een boze mail. Misschien willen meer mensen dit doen? Als dit aanhoudt gaat het klanten kosten. Want dan zijn er wel andere, goedkopere, aanbieders voor zakelijke rekeningen.
Datum van ervaring: 14 december 2023
Hermans Dirk
1 review
BE
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
11 dec 2023
ik had een spaarrekening
ik had een spaarrekening , en kreeg op een dag een bericht dat de naam van de spaarrekening ging veranderen .Uiteindelijk was de reden hiervan dat Triodos de wettelijk verplichte intrest opgelegd door de Belgische staat (die zelfs geen 0,5 procent) bedroeg
niet meer wilde betalen.
Hetzelfde met de aandelen die ik had, systeem veranderen in de kraam van wast past voor Triodos ,ondertussen nog een fractie van wat ze waard waren.
zelfs 1 ster is te veel waardering voor deze bank
Datum van ervaring: 08 juni 2023
Tammy Doerak
2 reviews
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
15 dec 2023
Zeer slechte bank
Zeer slechte bank, raad iedereen Triodos af, helemaal voor de jongerenrekening!!
Ik zal voogd kan geen adres wijzigen , na 20x over en weer mailen willen ze geen opzeggings formulieren sturen aar mijn nieuwe adres!
Ze sturen wel wijzigingsformulieren naar mijn nieuwe adres maar opzeggings formulieren niet!!!
Via de mail wel maar aangezien ik niet in bezit ben van een PRINTER kan ik ze niet downloaden en uitprinten, geef je dit aan wordt je totaal niet geholpen!!
Rekening openen digitaal gaat met grootste gemak, maar wil je rekeningen opzeggen dan ben je gewoon de klos!!
Maar ondertussen wel nieuwe bankpassen naar mijn oude adres sturen waar ik al anderhalf jaar niet meer woont en meerdere malen heb aangegeven!
Buiten dat kan je met Triodos bankpas niet het openbaar vervoer nemen.
ZEER SLECHTE BANK!
Datum van ervaring: 15 december 2023
Stijn Leijten
1 review
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
27 dec 2023
Pas werkt voor geen meter
Pas werkt voor geen meter. Ook niet aan te raden als je een jongere rekening neemt, want je krijgt dan zelf niks te horen over iets, ook niet als er blijkbaar er nieuwe pas in gebruik MOET worden uit het niks. VOORDUREND dat niks werkt en de app zelf is slecht. En als je een Android gebruiker bent ben je al helemaal de l*l, want je kan dan niet eens betalen via de app. Dat moet dan met de indentifier. Ga naar ASN, die weten wat ze moeten doen tenminste
Datum van ervaring: 27 december 2023
Tijmen Huetink
1 review
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
18 dec 2023
Huidige pas werkt ineens niet meer
Huidige pas werkt ineens niet meer, maar nooit een nieuwe pas ontvangen. Dacht dat ik hem wellicht gemist had in de post, dus geen actie ondernomen. Gebruik de pas niet vaak.
Ruim 2 weken later een mail ontvangen dat de pas vervangen wordt en onderweg is. Maar een week later nog niets in de bus. Klantenservice is totaal onbereikbaar....
Datum van ervaring: 17 november 2023
Rene Janssen
11 reviews
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
7 dagen geleden
Triodos heet een sociale bank te zijn…
Triodos heet een sociale bank te zijn die duurzaamheid hoog in het vaandel draagt. Afgelopen jaar bleek dit imago een flinterdunne façade: de bank presteerde het om tienduizenden certificaathouders voor vele tientallen miljoenen te benadelen. Triodos zélf is vooralsnog financieel gezond maar volgens critici is de bank moreel failliet.
Practice what you preach, Triodos bank
‘Practice what you preach’ is een van de meest basale principes voor iedereen, burger, bedrijven, politici, die weleens op een podium klimt om een ander de maat te nemen. Desondanks blijkt het telkens weer een uitdaging om je aan dit beginsel te houden. Kijk naar de VS waar tv-dominees om de haverklap vergiffenis smeken omdat ze het met een jong grietje, de vrouw van de koster of de koster zelf hebben aangelegd. En in Nederland worden progressieve opiniemakers als Dolf Jansen en Sander Schimmelpenninck doorlopend bestookt met het verwijt dat hun pleidooien voor strenge klimaatmaatregelen hypocriet zijn omdat ze op en neer vliegen naar hun huizen in respectievelijk Ierland en Zweden.
Triodos bank liet 43.000 beleggers in de kou staan
Deze week stak er op sociale media een soortgelijk stormpje van verontwaardiging op rond Rob Jetten. Niet gehinderd door enige vliegschaamte bleek de klimaatminister van D66 voor een korte oudjaarsvakantie naar Argentinië te zijn gevlogen om er op het strand van Patagonië met zijn vriend ‘dit knotsgekke jaar af te sluiten’. ‘Practice what you preach, Rob’, hoonden de critici in koor. Zonder enige twijfel prijkt dit adagium ook bovenaan het lijstje goede voornemens dat het bestuur van de Triodos bank heeft gemaakt. In 2023 werd schrijnend duidelijk hoe de sociale bank 43.000 beleggers die in goed vertrouwen 1,2 miljard euro in duurzame Triodoscertificaten hadden geïnvesteerd in de kou liet staan.
De als ‘risicoloos’ aangeprezen Triodoscertificaten verloren tot 75 procent van hun waarde
Het is alleen de vraag of Triodos nog de tijd heeft om gestalte te geven aan dit goede voornemen. Dominees, politici en opiniemakers kunnen wegkomen met gebed en excuses maar een bank die sociaal beleid predikt maar zich bij problemen asociaal opstelt verliest zijn kostbaarste bezit: vertrouwen en geloofwaardigheid. Adviseurs van Triodos boden klanten de certificaten als een ‘risicoloze’ belegging aan. In de praktijk verloren de waardepapieren tot 75 procent van de waarde. Erger nog: de bankbestuurders bekommerden zich nauwelijks om de verliezen van hun certificaathouders die honderden rechtszaken startten en bij consumentenprogramma’s als Radar hun boosheid ventileerden.
Tilburg University: Triodos bank is moreel failliet
Volgens de aan Tilburg University verbonden economiehoogleraar Johan Graafland heeft deze rigide opstelling mogelijk onherstelbare schade aangericht. In een column in Trouw kwalificeert hij Triodos bank deze week als ‘moreel failliet’: wie gelooft nog in de goede bedoelingen van de sociale bank? 2024 zal uitwijzen of de bank eindelijk oog krijgt voor de benadeelde certificaathouders. Zo niet, dan bestaat de kans dat de kille handelwijze met terugwerkende kracht de financiering van de bank zelf gaat ondermijnen.
1.0
prijs/kwaliteit verhouding
klantgerichtheid
service van de medewerkers
informatieverstrekking
Jan Vayne
|
Triodos heeft mij via hun private banning adviseur systematisch jarenlang geadviseerd zo veel mogelijk van hun certificaten aan te kopen.
Deze zouden altijd te allen tijde verhandeld kunnen worden tegen de prijs die correspondeerde met de intrinsieke waarde van de bank.
Nu blijken al hun adviezen leugens.
Daarom zijn we een bodem procedure gestart tegen deze corrupte bank.
Zelfs Peter Blom en Jeroen Rijpkema, de directeuren, hebben me steeds gezegd dat er niets aan de hand was… er was geen risico.
We gaan ze onder ede horen en aanpakken.
Ik riep elke certificaathouder op ditzelfde te doen. In Spanje worden steeds meer rechtszaken gewonnen tegen Triodos
1.0
prijs/kwaliteit verhouding
klantgerichtheid
service van de medewerkers
informatieverstrekking
Evert de Jong
|
Als certificaat houder wordt mijn spaargeld gegijzeld en afgewaardeerd. Lees gestolen, tot nu 35%. Ik kan bijna 3 jaar niet bij mijn eigendom en de verwachting is dat er nog meer gestolen wordt. De bank weigert openheid van zaken te geven. Er rest geen andere optie dan naar de rechter te gaan. En dat noemt zich een ideele en duurzame bank.
2.0
prijs/kwaliteit verhouding
klantgerichtheid
service van de medewerkers
informatieverstrekking
Matthijs
|
Mooi, in Spanje heeft Triodos een rechtszaak ivm het certificaten schandaal verloren…gaat de goede kant op.
Wellicht krijgen wij ooit nog eens ons zuur verdiende spaargeld voor pensioen aanvulling en verbetering huis terug
360 Reviews Plaats review
BT
|Na 4 jaar ellende eindelijk deze grap van een bank verlaten.
De nieuwe visa pinpas werkt in 80% van de handel niet, wanneer dat wel het geval is kun je niet contactloos betalen, je moet de kaart insteken en je pincode invoeren. Onmogelijk om met telefoon te betalen. Klantenservice is een slechte grap, voornamelijk per e-mail, tot 3 dagen om antwoord te krijgen – geen oplossingen. Tot een paar maand geleden moesten we nog papieren formulieren afdrukken, invullen en op de post doen om een wijziging aan te vragen of zoiets.
Als het je lukt om met de klantenservice te praten – oh mijn god, die houding! Het is MIJN geld waar we het hier over hebben!
De fondsen zijn een ramp, er is geen daadwerkelijke ondersteuning bij vragen en het is extreem moeilijk om iets in de app te regelen, je moet op de website inloggen in je profiel.
Het is jammer, ik ben gegaan aan Triodos vanwege hun investeringen in duurzaamheid – het blijkt een circus te zijn in plaats van een bank.
Rene Jansen
|Overzicht
Reviews
Over
Triodos Bank
Reviews 190 • Zeer slecht
TrustScore 1,5 uit 5
1,7
In de categorie Geld en verzekeringen
tr
iodos.nl
Bedrijfsactiviteit
Bekijk alles
Profiel niet geclaimd
Geen gegevens bekend over review-uitnodigingen
Klanten schrijven reviews op eigen initiatief
Reviews
1,7
190 in totaal
5 sterren
12%
4 sterren
3%
3 sterren
2%
2 sterren
11%
1 ster
72%
Francis De Vries
2 reviews
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
4 dagen geleden
Via kaart Triodos werkt vaak niet…
De nieuwe Visa pas doet het op meerdere locaties niet. In de publiciteit zegt men van triodos dat klanten hun kaart niet goed kunnen activeren . ik kan op de meeste plekken betalen. Parkeergarages zijn een probleem, naar hoor want je kunt er geen cash betalen mijn apotheek. Lastig. Doorgegeven aan Triodos. Veel pinapparaten zijn gewoon nog niet aangepast. Francus de Vries Doetinchem
Datum van ervaring: 06 januari 2024
Het transparantierapport van 2022 is nu beschikbaar
Earv
3 reviews
NL
Beoordeeld met 2 van de 5 sterren
4 dagen geleden
Helaas stap ik over naar ASN
Helaas stap ik over naar ASN. De trage implementatie van nieuwe technologie was al een grote ergenis (Triodos was heel laat met vingerafdrukherkenning in de app, betalen met je smartphone kan nog steeds niet, digitaal ondertekenen via je bank ondersteunt Triodos ook niet), maar de uitrol van nieuwe passen zonder dat alle betaalterminals daarop zijn aangepast is voor mij de druppel. Ik kon de afgelopen twee maanden niet betalen bij een opticien, parkeergarage, en lunchroom, wat tot veel vertraging en gênante situaties leidde.
Datum van ervaring: 01 januari 2024
Max
1 review
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
Een dag geleden
Triodos: Ongeschikt als primaire bank
Naast de hieronder beschreven problemen met het niet kunnen betalen met de pinpas (wat een mismanagement om als zowat enige bank zonder apple-pay/android pay alvast een update uit te voeren waar pin-terminals nog niet op ingesteld zijn) ondervind ik sinds vandaag ook problemen op mijn internetbankieren: Tikkie meldt ontvangst van betaling maar in de triodos app doodleuk niks terug te zien. Ook zelf overmaken werkt niet meer. Met als gevolg: Zowel in winkels niet kunnen betalen en nu ook via internet bankieren niks kunnen overmaken.
Ik ben een tal jaar geleden overgestapt naar de triodos, veel onhandigheden heb ik in de loop der jaren op de koop toe genomen met de duurzame ideologie in het achterhoofd, maar de afgelopen weken heeft Triodos bewezen dat het niet haalbaar is om met enkel een triodos-rekening te werken, ik ga dan ook overstappen.
Datum van ervaring: 10 januari 2024
CasaDeKao
2 reviews
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
30 dec 2023
Nieuwe bankpas werkt niet bij veel winkels
Nieuwe bankpas werkt niet bij veel winkels en er is geen oplossing vanuit Triodos, alleen een excuusmailtje waar we niks mee opschieten. Zit al jaren bij deze bank maar ga daar nu weg omdat dit natuurlijk niet moet kunnen.
Datum van ervaring: 30 december 2023
J S
9 reviews
NL
Beoordeeld met 2 van de 5 sterren
15 dec 2023
Onbereikbaar
Bij het openen van een zakelijke rekening ging het mis. Een aanmeldcode werkt niet. Telefonisch 35min+25min+40min in de wacht gezeten. Ook gemaild. Daar is de wachttijd 5 werkdagen! Zo gaat het openen van een rekening dus niet lukken.
Triodos zou er goed aan doen om de klantenservice bereikbaar te maken. Dat scheelt een hoop ellende op review sites
Datum van ervaring: 14 december 2023
Prins Poos
1 review
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
15 dec 2023
Betaalpas Triodos werkt niet
Die nieuwe (in mijn geval zakelijke) betaalpas is een drama. In 80% van de winkels wordt deze pas geweigerd en bij navraag bij Triodos gaat dit ook niet snel veranderen. Daar sta je dan, voorzien van commentaar door de winkelier. Het voordeel dat het eventueel zou hebben bij andere betalingen weegt geenszins op tegen deze nadelen. Visa is te duur voor de winkeliers. Zoals een eerdere recensent zegt worden we tegen de winkeliers uitgespeeld omdat wij als klant maar moeten melden dat hun 'systeem niet voldoet'. Triodos, dit hoort echt niet zo te gaan! Advies van hun eigen klantenservice: schrijf een boze mail. Misschien willen meer mensen dit doen? Als dit aanhoudt gaat het klanten kosten. Want dan zijn er wel andere, goedkopere, aanbieders voor zakelijke rekeningen.
Datum van ervaring: 14 december 2023
Hermans Dirk
1 review
BE
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
11 dec 2023
ik had een spaarrekening
ik had een spaarrekening , en kreeg op een dag een bericht dat de naam van de spaarrekening ging veranderen .Uiteindelijk was de reden hiervan dat Triodos de wettelijk verplichte intrest opgelegd door de Belgische staat (die zelfs geen 0,5 procent) bedroeg
niet meer wilde betalen.
Hetzelfde met de aandelen die ik had, systeem veranderen in de kraam van wast past voor Triodos ,ondertussen nog een fractie van wat ze waard waren.
zelfs 1 ster is te veel waardering voor deze bank
Datum van ervaring: 08 juni 2023
Tammy Doerak
2 reviews
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
15 dec 2023
Zeer slechte bank
Zeer slechte bank, raad iedereen Triodos af, helemaal voor de jongerenrekening!!
Ik zal voogd kan geen adres wijzigen , na 20x over en weer mailen willen ze geen opzeggings formulieren sturen aar mijn nieuwe adres!
Ze sturen wel wijzigingsformulieren naar mijn nieuwe adres maar opzeggings formulieren niet!!!
Via de mail wel maar aangezien ik niet in bezit ben van een PRINTER kan ik ze niet downloaden en uitprinten, geef je dit aan wordt je totaal niet geholpen!!
Rekening openen digitaal gaat met grootste gemak, maar wil je rekeningen opzeggen dan ben je gewoon de klos!!
Maar ondertussen wel nieuwe bankpassen naar mijn oude adres sturen waar ik al anderhalf jaar niet meer woont en meerdere malen heb aangegeven!
Buiten dat kan je met Triodos bankpas niet het openbaar vervoer nemen.
ZEER SLECHTE BANK!
Datum van ervaring: 15 december 2023
Stijn Leijten
1 review
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
27 dec 2023
Pas werkt voor geen meter
Pas werkt voor geen meter. Ook niet aan te raden als je een jongere rekening neemt, want je krijgt dan zelf niks te horen over iets, ook niet als er blijkbaar er nieuwe pas in gebruik MOET worden uit het niks. VOORDUREND dat niks werkt en de app zelf is slecht. En als je een Android gebruiker bent ben je al helemaal de l*l, want je kan dan niet eens betalen via de app. Dat moet dan met de indentifier. Ga naar ASN, die weten wat ze moeten doen tenminste
Datum van ervaring: 27 december 2023
Tijmen Huetink
1 review
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
18 dec 2023
Huidige pas werkt ineens niet meer
Huidige pas werkt ineens niet meer, maar nooit een nieuwe pas ontvangen. Dacht dat ik hem wellicht gemist had in de post, dus geen actie ondernomen. Gebruik de pas niet vaak.
Ruim 2 weken later een mail ontvangen dat de pas vervangen wordt en onderweg is. Maar een week later nog niets in de bus. Klantenservice is totaal onbereikbaar....
Datum van ervaring: 17 november 2023
Rene Janssen
11 reviews
NL
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren
7 dagen geleden
Triodos heet een sociale bank te zijn…
Triodos heet een sociale bank te zijn die duurzaamheid hoog in het vaandel draagt. Afgelopen jaar bleek dit imago een flinterdunne façade: de bank presteerde het om tienduizenden certificaathouders voor vele tientallen miljoenen te benadelen. Triodos zélf is vooralsnog financieel gezond maar volgens critici is de bank moreel failliet.
Practice what you preach, Triodos bank
‘Practice what you preach’ is een van de meest basale principes voor iedereen, burger, bedrijven, politici, die weleens op een podium klimt om een ander de maat te nemen. Desondanks blijkt het telkens weer een uitdaging om je aan dit beginsel te houden. Kijk naar de VS waar tv-dominees om de haverklap vergiffenis smeken omdat ze het met een jong grietje, de vrouw van de koster of de koster zelf hebben aangelegd. En in Nederland worden progressieve opiniemakers als Dolf Jansen en Sander Schimmelpenninck doorlopend bestookt met het verwijt dat hun pleidooien voor strenge klimaatmaatregelen hypocriet zijn omdat ze op en neer vliegen naar hun huizen in respectievelijk Ierland en Zweden.
Triodos bank liet 43.000 beleggers in de kou staan
Deze week stak er op sociale media een soortgelijk stormpje van verontwaardiging op rond Rob Jetten. Niet gehinderd door enige vliegschaamte bleek de klimaatminister van D66 voor een korte oudjaarsvakantie naar Argentinië te zijn gevlogen om er op het strand van Patagonië met zijn vriend ‘dit knotsgekke jaar af te sluiten’. ‘Practice what you preach, Rob’, hoonden de critici in koor. Zonder enige twijfel prijkt dit adagium ook bovenaan het lijstje goede voornemens dat het bestuur van de Triodos bank heeft gemaakt. In 2023 werd schrijnend duidelijk hoe de sociale bank 43.000 beleggers die in goed vertrouwen 1,2 miljard euro in duurzame Triodoscertificaten hadden geïnvesteerd in de kou liet staan.
De als ‘risicoloos’ aangeprezen Triodoscertificaten verloren tot 75 procent van hun waarde
Het is alleen de vraag of Triodos nog de tijd heeft om gestalte te geven aan dit goede voornemen. Dominees, politici en opiniemakers kunnen wegkomen met gebed en excuses maar een bank die sociaal beleid predikt maar zich bij problemen asociaal opstelt verliest zijn kostbaarste bezit: vertrouwen en geloofwaardigheid. Adviseurs van Triodos boden klanten de certificaten als een ‘risicoloze’ belegging aan. In de praktijk verloren de waardepapieren tot 75 procent van de waarde. Erger nog: de bankbestuurders bekommerden zich nauwelijks om de verliezen van hun certificaathouders die honderden rechtszaken startten en bij consumentenprogramma’s als Radar hun boosheid ventileerden.
Tilburg University: Triodos bank is moreel failliet
Volgens de aan Tilburg University verbonden economiehoogleraar Johan Graafland heeft deze rigide opstelling mogelijk onherstelbare schade aangericht. In een column in Trouw kwalificeert hij Triodos bank deze week als ‘moreel failliet’: wie gelooft nog in de goede bedoelingen van de sociale bank? 2024 zal uitwijzen of de bank eindelijk oog krijgt voor de benadeelde certificaathouders. Zo niet, dan bestaat de kans dat de kille handelwijze met terugwerkende kracht de financiering van de bank zelf gaat ondermijnen.
Jan Vayne
|Triodos heeft mij via hun private banning adviseur systematisch jarenlang geadviseerd zo veel mogelijk van hun certificaten aan te kopen.
Deze zouden altijd te allen tijde verhandeld kunnen worden tegen de prijs die correspondeerde met de intrinsieke waarde van de bank.
Nu blijken al hun adviezen leugens.
Daarom zijn we een bodem procedure gestart tegen deze corrupte bank.
Zelfs Peter Blom en Jeroen Rijpkema, de directeuren, hebben me steeds gezegd dat er niets aan de hand was… er was geen risico.
We gaan ze onder ede horen en aanpakken.
Ik riep elke certificaathouder op ditzelfde te doen. In Spanje worden steeds meer rechtszaken gewonnen tegen Triodos
Evert de Jong
|Als certificaat houder wordt mijn spaargeld gegijzeld en afgewaardeerd. Lees gestolen, tot nu 35%. Ik kan bijna 3 jaar niet bij mijn eigendom en de verwachting is dat er nog meer gestolen wordt. De bank weigert openheid van zaken te geven. Er rest geen andere optie dan naar de rechter te gaan. En dat noemt zich een ideele en duurzame bank.
Matthijs
|Mooi, in Spanje heeft Triodos een rechtszaak ivm het certificaten schandaal verloren…gaat de goede kant op.
Wellicht krijgen wij ooit nog eens ons zuur verdiende spaargeld voor pensioen aanvulling en verbetering huis terug