Veertien reisbedrijven kregen zaterdag 6 februari tijdens het jaarlijkse Reisgala een Nederlandse Vakantie Award als beloning van hun klanten voor het leveren van de beste service en kwaliteit. Er werden veertien Vakantie Awards toegekend.
De Nederlandse vakantie awards is een initiatief van Travmedia, ANVR, SGR en thuiswinkel org. Opiness.nl faciliteerde de verkiezing net als in 2014 en 2015. Consumenten konden op Opiness stemmen op hun favoriete reisaanbieder door een review te schrijven (rapportcijfer en een toelichting). Op alle aanbieders kon gestemd worden en de deelname was gratis.
De reisbedrijven konden zelf hun klanten oproepen. Tevens heeft onderzoeksbureau Q&A Research een panel meting verricht. Deze stemmen zijn toegevoegd aan het totaal. Alle reviews zijn door een speciale screening gegaan en onrechtmatige reviews zijn verwijderd.
De winnaars moesten de minimale stemgrens halen van 50 consumenten reviews en het hoogste cijfer hebben. Echter is er ook door een vakkundige jury meegekeken naar de weging in de categorieën, het hebben van 100 of meer reviews kon daarbij een rol spelen. Tijdens de juryvergadering op 2 februari is bepaald wie de winnaars werden.
1.Winnaar Autoverhuur: Sunny Cars 8,7 (190 reviews)
Sunny Cars heeft het vertrouwen van haar klanten door geen verassingen of ‘addertjes onder het gras’ te hebben zoals klanten het kunnen omschrijven. Dit is een belangrijke reden voor klanten om voor Sunny Cars te kiezen, ondanks dat zij soms iets duurder kunnen zijn dan de concurrent geeft men aan. De service is daarbij snel en vriendelijk. Snel is een thema: snel de auto krijgen en snel kunnen inleveren zijn belangrijke aspecten. Boot schreef op 29 januari 2016 op Opiness: “Ik heb diverse autoverhuur bedrijven gebruikt tijdens mijn vele reizen naar Spanje (Alicante & Palma) en meestal weer een vervelende verassing of kleine letters in het contract die tot ergernis en extra betalingen leiden (mateloos irritant). Bij u alles duidelijk en geen verassingen. Vandaar dat ik voortaan bij u blijf huren.”
2. Winnaar Autovakanties: Buro Scanbrit 9,2 (205 reviews)
Klanten roemen Buro Scanbrit in het waarmaken van de belofte om een echt goede rondreis te ervaren. Het boeken en samenstellen is tot in de puntjes geregeld, met kaarten, informatie, details, tips, etc. Alles is geregeld en goed verzorgd zeggen klanten in hun beoordelingen. Daarnaast geven klanten aan de proactieve houding zeer te waarderen en het feit dat zaken nog flexibel zijn tijdens de trip. Die persoonlijke touch maakt hen tot winnaar in de categorie. Hans Bastiaan op 20 februari 2016 op Opiness: “De service gaat verder dan antwoord geven op vragen. Het zelf contact zoeken, hoe het is bevallen, en of ze nog contact moeten opnemen met de verhuurder, mochten er problemen zijn, en de coördinaten geven van de volgende bestemming. Gewoon weg super. Helaas ga ik dit jaar naar een andere bestemming, maar volgend jaar weer terug naar Ierland. En dit kan niet zonder scanbrit. We hebben het er nu nog steeds over, dat dit nog mogelijk is in de reiswereld.”
3. Winnaar busvakanties: De Jong Intra vakanties 8,5 (134 reviews)
Goede reisleiding en een leuke chauffeur dat is wat klanten waarderen aan de Jong Intra Vakanties. En het moet vooral ook gezellig zijn onderweg schrijven de klanten in hun reviews. De kwaliteit van de bus is ook heel goed en dit is voor de reizigers echt een belangrijk item. I.Zetten schreef op 26 januari 2016 op Opiness “Goed bedrijf met mooie reizen. De chauffeur hoorde echt bij de groep en maakte het iedereen naar de zin. Prachtige excursies en ritten gemaakt en verbleven in een leuk hotel. Ons gezelschap was zo leuk dat we tijdens het afscheidsdiner al plannen hebben gemaakt voor de volgende reis.”
4. Winnaar cruise aanbieder: Zeetours 9,8 (120 reviews)
De medewerkers maken het verschil volgens klanten bij Zeetours. Hun vriendelijkheid, het meedenken, het hoge service niveau en deskundigheid wordt vaak beschreven in de klantreviews. Ook wordt hen toegekend een zeer goed overzicht te hebben van de cruisebranche. Saskia Bruijns op 13 januari 2016 op Opiness “je wordt vriendelijk te woord gestaan. bij vragen wordt je uitstekend geholpen. prijs/kwaliteit top! de kennis van de medewerkers is groot”
5. Winnaar Cruise Rederij: Holland America Line 9,1 (499 reviews)
Bij de helft van de review-schrijvers schieten superlatieven voor deze cruises te kort. Termen als 'fantastisch' en 'perfect' worden regelmatig genoemd. Geen wonder dat klanten vaker meegaan. De vriendelijkheid en de service wordt geroemd, en ook de kwaliteit van het eten en variatie wordt regelmatig genoemd. Ingrid op 30 januari 2016 op Opiness: ”We hebben meerdere cruises gemaakt en genieten iedere keer weer van de prachtige locaties, het heerlijke eten en de lieve verzorging van de medewerkers. Op onze manier zijn we iedere avond ‘druk’ met het entertainment. Wat we vooral heerlijk vinden is het gevoel dat alles kan, dat je echt ontspannen vakantie viert. Dank!”
6. Winnaar Hotelketen: RIU hotels 9,2 (781 reviews)
Volgens bezoekers van Riu Hotels is de kwaliteit meer dan dik in orde. De kamers zijn prachtig en de badkamers groot. Ook wordt er goed schoongemaakt wat deze klanten erg belangrijk vinden. Daarnaast veel lof voor het personeel: ze staan altijd klaar en niets is hen teveel. Tot slot schrijft een kwart van de klanten in de reviews complimenten over ontbijt en diner. Veel reviews vermelden de verwennerij en luxe. Ans Doomen op 28 januari 2016 op Opiness: “Als je bij een Riu hotel boekt ben je verzekerd van een goedverzorgende vakantie, je hoeft alleen maar te genieten.”
7. Winnaar stedentrips: Stedentrips.nl 8,3 (179 reviews)
De klanten zijn zeer over stedentrips.nl te spreken: goede informatie en goede prijs. De stad