Gisteren kregen zes dienstverleners in Nederland een mooi cadeau van hun eigen klanten in de vorm van een Beste Service Award. Eén van de Awards bleef echter achter dit jaar en werd niet gegraveerd. In de bankensector komt geen enkele aanbieder in aanmerking voor de prijs dit jaar. De winnaar verdient de award door het verkrijgen van de beste klantreviews met de hoogste rapportcijfers van hun klanten op Opiness.nl. Winnaars onderscheiden zich dit jaar door twee duidelijke kenmerken die de consument belangrijk vindt: het bieden van de beste prijs, maar wel met de beste klantenservice.
De winnaars Beste Service Awards
- Beste internetprovider 2014-2015: Solcon 9,0 – ‘Deskundige, vriendelijke en geduldige medewerkers in combinatie met een goede en zeer snelle service. Problemen worden snel opgelost.’
- Beste telecomprovider 2014-2015 Simyo 7,7 (278 reviews) -‘Goedkoop en toch goed, met een zeer goede klantenservice. Flexibiliteit van aanpasbare abonnementen via internet of app en ‘betalen voor wat je gebruikt.’
- Beste autoverzekeraar 2014-2015: Allsecur 8,3 –‘Goede, vriendelijke communicatie, duidelijke informatievoorziening, proactief informeren van klanten als men teveel betaalt. En ‘geen gezeur’ bij schade die vooral snel afgehandeld moet worden. ‘
- Beste zorgverzekeraar 2014-2015: UnitedConsumers 8,1 - Goede prijs en goede klantenservice. Nemen ook andere producten bij hen af.’
- Beste energieleverancier 2014-2015: UnitedConsumers 8,8 - ‘Bereikbare klantenservice met persoonlijke service. Heldere, duidelijke communicatie en spaarsysteem.’
- Beste web warenhuis 2014-2015: bol.om 7,8 - ‘Leveren op de afgesproken tijd, goede communicatie en after-service. Ruim assortiment.’
De uitgebreide versie van de uitslag met quotes en foto's van de winnaars is te lezen op: https://opiness.nl/service-awards
Banken geen winnaars
De banken met de hoogste rapportcijfers op Opiness waren ASN en Triodos, echter hadden zij maar een handvol stemmen, te weinig voor een goed eindoordeel. Banken met daarentegen zeer veel stemmen hadden echter matige reviews en te lage rapportcijfers om de Beste Service Award toe te kennen. Daarom heeft geen enkele bank dit jaar de Beste Service Award weten te verdienen. Ligt het dan aan Opiness als nieuw platform? Een online scan laat zien dat banken als segment behoorlijk achterlopen op het gebied van onafhankelijke online reviews. Zelfs op plekken als Independer en Consumentenbond zijn maar tientallen meningen te vinden over Triodos en ASN. Hopelijk zien we volgend jaar een verbetering.
Geheim van de Beste Performers en de top 10
De veeleisende consument anno 2015 gaat voor de beste prijs en de beste service. Hij zoekt, vergelijkt, bezoekt, probeert, stapt op en gaat weer verder. Als de juiste aanbieder is gevonden dan blijft de klant trouw en beveelt zij die partij graag aan. De klantenservice speelt een prominente rol in de beleving van de service. Het begrip ‘geduldige medewerkers' is een opkomend woord in de reviews. Wordt “Slow Service” de nieuwe trend in klantcontact? Waarbij de servicemedewerker niet op afhandelingstijd en snelheid, maar op waardering wordt afgerekend? Het levert in ieder geval dus meer blije klanten op.
Winnende Review
R. van Dijk was de gelukkige winnaar van de bol.com voucher ter waarde van 250,- met zijn review over Solcon op 15 februari, geplaatst op 15 februari 2015 at 16:18 "Al lid van Solcon sinds het inbeltijdperk met een 28k8 modem en nu op VDSL niveau zijn drie kinderen dag en nacht online met hun telefoon en tablet/computers. En ik met computer/telefoon en tablet.Nog geen enkel probleem gehad dat niet binnen een dag opgelost kon worden."