Winnaars Kinderopvang Awards 2015

Gisteren ontvingen 17 kinderdagverblijven een consumentenprijs van Opiness als beloning voor de hoge rapportcijfers die zij kregen van hun klanten. Uit een analyse van 600 geschreven reviews over deze winnaars blijkt dat met name de persoonlijke aandacht van de leidsters richting de ouders hen onderscheidend maakt.

Ouders willen betrokken en lieve leidster op vertrouwde, deskundige locatie

Uit de analyse van 600 reviews over de winnaars bleek dat bijna een derde van alle ouders hoge cijfers gaf door de betrokkenheid en persoonlijke aandacht (30%) van de leidsters die niet alleen naar de kinderen uitging maar ook naar de ouders zelf. Het tweede meeste belangrijke aspect in de reviews (18%) was het vertrouwen, het’ thuis voelen.’ Er werden veelvuldig woorden gebruikt als ‘warm bad’, ‘warm welkom’, ‘warm nest’, ‘warm gevoel.’ Naast deskundig en vakkundig zijn (16%) en ruimte bieden voor creatieve ontplooiing (9%) viel ook op dat vooral ‘lief’ (8%) zijn erg wordt gewaardeerd bij de kinderopvangorganisaties. Tot slot viel op dat de winnaars ook goed scoren op transparant zijn en goede informatieverstrekking (7%).

Marjet Winsemuis van Stichting Voor Werkende  Ouders: “Deze uitslag verbaast mij eigenlijk niet. De kwaliteit in de kinderopvang wordt in de ogen van ouders bepaald door de pedagogisch medewerker. Is ze lief? Ziet ze mijn kind? Heeft ze een goede klik met mijn kind? En dan is het helemaal fantastisch als die pedagogisch medewerker ook aandacht heeft voor de ouder. Dat is net dat stapje meer, als slagroom op de taart.”

 

Winnaars Kinderopvang Awards 2015 foto3

 

De Regio Award Winnaars

De winnende kinderopvangorganisaties hadden het hoogste rapportcijfer in de regio en een gemiddeld gewogen aantal reviews in het afgelopen jaar

Regio winnaar Brabant: KDV Pantomime in Helmond 9,5 (117 reviews)

Gerdo Oerlemans en Carla Rooijakkers van KDV Pantomime Helmond ontvangt Regio Award van Opiness

De kindjes van pantomime worden allemaal op handen gedragen”, wordt gezegd in een van de  reviews. Maar ook “Onze zoon zou het liefst elke dag naar Pantomime gaan!” Het is vooral de sfeer die heerst op deze kinderopvang die zorgt dat kinderen, maar dus ook vooral de ouders erg enthousiast zijn en zeer hoge rapportcijfers geven. Het resulteert in woorden als “Warm bad en warm welkom.” Een klant schreef het volgende compliment “Net alsof je kindje bij de gezellige tantes gaat logeren.”

Gerdo Oerlemans van KDV Pantomime over het winnen van de Regio Award: “Wij zijn er supertrots op dat de ouders onze inspanningen zo hoog waarderen. Wij zullen ons werk zonder twijfel op deze manier voortzetten!”

Regio Winnaar Gelderland: KDV de Toverfluit in Hedel 9,5 (121 reviews)

Greta Luites en Jantine Oomen van KDV De Toverfluit met Opiness Award
Greta Luites en Jantine Oomen van KDV De Toverfluit met Opiness Award

Mijn kind heeft het goed naar zijn zin en het wil zelfs soms niet eens met mama mee naar huis.” wordt gezegd in een van de  reviews. De betrokkenheid van de leidsters,  die “lief” en “enthousiast” worden  genoemd maken hier het verschil. Maar ook het feit dat kinderen op hun eigen tempo zich mogen ontwikkelen is een aspect wat ouders van belang achten hier.  Ook wordt  de kleinschaligheid gewaardeerd,kwaliteit i.p.v. kwantiteit en dat zien we terug aan onze blije kinderen als we  ze op komen halen.” Tevens wordt de flexibele instelling van deze organisatie als een pre benoemd. Tot slot wordt veel geschreven door de ouders dat zij de kinderen met een “gerust hart” achter laten.

Greta Luites- Hazelhoff van KDV de Toverfluit over het winnen van de Regio Award “ Voor KDV de Toverfluit is een tevreden ouder als ambassadeur goud waard!”

Regio Winnaar Zuid Holland:  KDV de Kattekop in Leiden 9,2 (217 reviews)

KDV de Kattekop met Regio Award
Tilly Pannebakker, Sandra Moenen, Dorine van Noort en Carla van de Heiden van KDV de Kattekop in Leiden met Opiness regio Award

We zouden voor geen goud een andere opvang willen hebben.”  De leidster zijn zeer betrokken en zorgen voor een “veilige haven”  waar men de kinderen met een “gerust hart” kan achterlaten. Maar ook de deskundigheid wordt hier gewaardeerd en de informatievestrekking wordt zeer goed bevonden. ‘Ons zoontje heeft het er zo naar zijn zin dat hij zelfs op dagen dat hij niet gaat, vraagt of hij naar de Kattekop mag.”

Tilly Pannebakker, directeur van kinderdagverblijf De Kattekop van de Universiteit Leiden:"We zijn blij en trots dat we door onze ouders zo positief gewaardeerd worden: voor de twééde keer achtereen winnaar van de regio Zuid Holland!  Het is een pluim voor ons team en een kroon op ons werk. De prijs is een extra stimulans om ons maximaal te blijven inzetten en door te gaan op de ingeslagen weg."

Regio Winnaar Noord Holland: Peuterspeel zaal Lieveheersbeestje 8,8 (27 reviews)

Ellen Paul en Anita Volger van Peuterspeelzaal Lieveheersbeestje in Purmerend met Opiness Regio Award
Ellen Paul en Anita Volger van Peuterspeelzaal Lieveheersbeestje in Purmerend met Opiness Regio Award

Lieve juf met heel veel respect voor de kinderen.” Lief vakkundig personeel maakt hier het verschil voor de ouders. Ook de persoonlijke begeleiding wordt opgemerkt “Een kind kan en mag zichzelf zijn.”  “Kinderen een leuke tijd bezorgen is wat de organisatie en al de staf drijft.”

Corine Laurant, directeur-bestuurder van Kinderen en Ouders, over het winnen van de Regio Award: “We zijn ontzettend trots op dit team. Als stichting willen we een warme plek bieden aan zowel kind als ouder en we hebben een sterke visie op kwaliteit. Het is fantastisch dat dit zo hoog wordt gewaardeerd door ouders. Deze award is dan ook een enorm compliment aan deze enthousiaste pedagogisch medewerkers en de locatiemanager.”

Regio Winnaar Overijssel: KDV de Rode bank in Raalte 8,4 (169 reviews)

Jurgen Bruggeman en team KDV De Rode Bank ontvangt Regio Award van Opiness
Jurgen Bruggeman en team KDV De Rode Bank ontvangt Regio Award van Opiness

De betrokkenheid en goede communicatie van het personeel zorgt voor hoge rapportcijfers. “Het personeel staat altijd klaar, zowel aan het begin als aan het einde van de dag, met een persoonlijk woordje voor en over onze dochter.” Ook wordt veel geschreven dat men zich vertrouwd voelt hier en wordt het warme welkom gewaardeerd.  “Onze dochter voelt zich er prima thuis. We worden elke dag weer vriendelijk ontvangen.” Verder wordt de deskundigheid door de ouders opgemerkt en ook de flexibele opstelling wordt in de reviews benoemd. “Ze denken goed mee, zijn enthousiast, betrokken en zorgen er voor dat onze kinderen met plezier naar de opvang toe gaan.”

Jurgen Bruggeman, Directeur Kindcentrum de Bolster over het winnen van de Regio Award: “Wij zijn blij verrast dat wij net als in 2013 deze klanttevredenheidsprijs weer hebben gewonnen. Een erkenning voor ons innovatieve manier van werken.”

Regio Winnaar Utrecht: