Winnaars Opiness Regio Awards Apotheken 2015 bekend

Consument vraagt om toegankelijke, meedenkende en attente apotheker

Twaalf apotheken ontvingen op 17 juni 2015 een consumentenprijs in de vorm van een Regio Award van reviewplatform Opiness.nl voor het leveren van beste service aan hun klanten in hun provincie. Wat de winnaars onderscheidt in hun dienstverlening is dat zij echte persoonlijke aandacht schenken, klanten bij naam kennen en interesse tonen. Verder zijn goede, duidelijke en vooral geduldige uitleg essentieel voor hoge rapportcijfers en dient de apotheker open te staan voor vragen. De beste landelijke apotheek is volgens klanten Apotheek Rhenen in Rhenen deze kreeg maar liefst een 9,4 als eindcijfer.

Opiness-award-logo-kleur-apotheken-RGB

Moderne apotheker is toegankelijk, neemt de tijd, schenkt echte aandacht en denkt mee

Op Opiness zijn inmiddels meer dan 300.000 reviews geplaatst over apotheken. 1.150 reviews van de winnaars zijn geanalyseerd om te kijken wat hen bijzonder maakt volgens klanten. Linda Schulte  medeoprichter van Opiness.nl Een apotheek moet de basis op orde hebben zoals: vriendelijk en deskundig zijn, geen wachttijden, goede voorraad hebben en aantonen intensief bezig te zijn met wat men de klant levert. Maar daarmee scoor je geen acht of negen voor je dienstverlening. De apotheker moet verder gaan dan dat. De patiënt is een klant en wil ‘als mens behandeld worden’ en niet als nummer.

Maar liefst 31% van de ondervraagde klanten geeft in de reviews aan persoonlijke aandacht belangrijk te vinden en ondersteunt dat met zeer hoge rapportcijfers. Verder wordt openstaan voor vragen en goede, duidelijke en vooral geduldige uitleg zeer gewaardeerd (19%), maar wel zonder wachttijden. Het meedenken door de apotheek wordt ook specifiek genoemd (8%).

De twaalf Regio Winnaars

De winnende apotheken hadden het hoogste rapportcijfer in de regio en een gemiddeld gewogen aantal reviews in het afgelopen jaar. Zij zijn terug te vinden in de top 100 lijst apotheken. De winnaars kregen cijfers tussen de 9,4 en 8,2 gemiddeld.

Regio winnaar Utrecht: Apotheek Rhenen in Rhenen 9,4 (449 reviews)

Regio winnaar Zuid Holland: Apotheek Pillen en Praten in Den Haag 9,0 (251 reviews)

Regio winnaar Groningen: Service Apotheek ‘t Hooge Zand in Hoogezand 9,0 (245 reviews)

Regio Winnaar Brabant: Service Apotheek de Koning, Loon op Zand & Kaatsheuvel 9,0 (143 reviews)

Regio Winnaar Noord Holland: Apotheek Ananse in  Amsterdam 9,0 (89 reviews)

Regio Winnaar Zeeland: Apotheek De Goese Polder in Goes 8,9 (271 reviews)

Regio Winnaar Limburg: Apotheek St. Pieter in  Maastricht 8,7 (286 reviews)

Regio Winnaar Drenthe: Service Apotheek Oostermoer in Gieten 8,7 (138 reviews)

Regio winnaar Gelderland: Alphega apotheek Churchill in Wageningen 8,7 (106 reviews)

Regio winnaar Overijssel: De Hammer Alphega apotheek  in  Den Ham 8,6 (259 reviews)

Regio winnaar Friesland: Service Apotheek It Krúswâld in Buitenpost 8,6 (239 reviews)

Regio winnaar Flevoland: Alphega Apotheek Het Ruim in Urk 8,5 (56 reviews)

 

Regio Winnaar Apotheek Rhenen:  9,4 

Apotheek Rhenen met Opiness award

Apotheek Rhenen is een apotheek die echt meedenkt met klanten  en waar ze klanten nog “bij de naam” kennen.  Het geven van persoonlijke aandacht gaat hier tot het uiterste. Een klantreview stelt zelfs: “Dit is uniek”  of  “Een apotheek als deze vind je zelden”. De apotheek toont echte interesse en dit wordt enorm gewaardeerd: “Ze hebben belangstelling hoe het met mij gaat”, wordt gezegd in de reviews. Klanten zijn zo enthousiast over de dienstverlening  dat ze niet alleen de winnaar van de Regio Utrecht zijn met een 9,4 maar ook op de nummer één positie van Nederland staan.

Apotheker  Ivo Ouwehand  van Apotheek Rhenen: “Voor ons is het meer dan doosjes over de balie schuiven. Deze award laat zien dat de klant dit zeer waardeert, daar zijn wij als team erg trots op!”

Regio winnaar Zuid Holland: Apotheek Pillen en Praten in Den Haag 9,0 Team apotheek Pillen en Praten in den haag

Volgens klanten in de reviews ben je bij deze apotheek  ‘geen nummer’ en wordt er nog echte persoonlijke aandacht geschonken. Verder blinkt deze apotheek uit in het meedenken en het openstaan voor vragen. Klanten zijn zeer positief over de ´echte persoonlijke aandacht´ die hier wordt gegeven. Er zijn volgens de ondervraagden nauwelijks wachttijden in deze apotheek, waardoor ook vaak gezegd wordt dat men zich ´nooit gehaast voelt´. Het levert begrippen op als ´warm, welkom, begripvol´. Wat verder door klanten wordt opgemerkt in de reviews is de ruime opzet van de apotheek.

Apotheker Sonja Keizers van Pillen en Praten: “Voor veilig en effectief gebruik van medicijnen is vertrouwen het sleutelwoord. Mensen moeten kunnen vertrouwen op hun apotheker. Medicijngebruikers hebben recht op een goede service en een apotheker die opkomt voor hun belangen. Deze prijs is een erkenning dat we het goed doen en ik ben dan ook ik zeer verheugd over deze prijs!.”

Regio winnaar Groningen:  Service apotheek  ’t Hooge Zand in Hoogezand 9,0

Regio Winnaar Groningen - team Service apotheek Hoogezand

Ik voel me gezien”, staat in een van de  reviews. De persoonlijke benadering van deze apotheek maakt klanten zeer tevreden. Ook is terug te lezen dat deze  apotheek veel aandacht besteedt aan goed advies en goede uitleg, wat gewaardeerd wordt door haar klanten.  Apothekers van apotheek ’t Hooge Zand mevrouw Brink, mevrouw Oosterhof en mevrouw de Vries over het winnen van de service award: “We zijn in de afgelopen jaren al drie keer uitgeroepen tot ‘Beste Apotheek van Nederland’ dat we daar deze prijs voor klanttevredenheid aan toe kunnen voegen, is echt een kroon op ons werk!  Je in de patiënt inleven en doorvragen is ons geheim. Samen met de patiënt en de huisarts vormen we een team, waarbij de patiënt echt betrokken wordt bij zijn geneesmiddelengebruik.  We merken dat deze samenwerking erg gewaardeerd wordt door de patiënten.

Regio winnaar Noord Brabant:  Apotheek de Koning in Loon op zand en Kaatsheuvel 9,0

Regio Winnaar Brabant - Service Apotheek de Koning

Bijzonder vriendelijk, belangstellend en klantgericht”, wordt gezegd in een van de  reviews en dit komt in verschillende varianten terug zoals:  “Proactief, meedenkend oplossingsgericht”. Deze apotheek denkt echt mee volgens klanten en  “Zoekt zelfs dingen voor je uit als je vragen hebt”. De persoonlijke betrokkenheid wordt verder goed gewaardeerd: “Vooral de betrokkenheid van de apotheker is welkom” en “ze zullen er alles aan doen om het ons 100% naar de zin te maken.” Tot slot werd er nog een  mooi compliment geg