Vakantieganger accepteert lage service bij lage prijs niet meer
Verwachtingen vakantie onverminderd hoog, bij dure én goedkope reizen
Amsterdam 11 februari – Meer dan 12.000 consumenten stemden op Opiness wie zich dit jaar de beste aanbieder mocht noemen van diverse soorten vakanties. Opvallend was dat de winnaars van de Vakantie Awards bijna allemaal een 9 of hoger scoorden. Ongekend hoge rapportcijfers voor Nederlanders. Reisaanbieder die lager dan een 8 krijgen van hun klanten scoren letterlijk onder maat.
Winnaars
De reisaanbieders met het hoogste rapportcijfer volgens consumenten op 27 januari jl. (met minimaal 50 stemmen) wonnen de Vakantie Award in hun segment. Dit jaar waren o.a. de beste performers per segment: Cruise rederij: Holland America Line 9,3 (517 reviews), Sunweb Vakanties: 9,0 (118 reviews), Hotelketens: RIU Hotels 9,1 (1092 reviews) , Vliegtickets: Vliegtickets.nl 9,1 (292 reviews). Kijk op opiness.nl/vakantie-awards-2015 voor de volledige lijst met winnaars.
Partijen die niet boven de acht uitkwamen presteren in verhouding onder de maat. Zo kwam Effeweg uit op een 7,5 (146 reviews), doordat de belofte niet altijd werd waargemaakt kregen zij ook onvoldoendes.
Linda Schulte, van Opiness: “Kon men zich vroeger verschuilen achter een lage prijs en daarmee een laag serviceniveau, voor de consument gaat deze vlieger niet meer op. De vakantie moet aan de verwachtingen voldoen ongeacht wat men heeft betaald. Dit is ook te zien bij de online prijsvechters die het niet alleen meer op prijs winnen. Service blijkt steeds belangrijker, ongeacht de prijs.”
Top 3 belangrijkste zaken van reisaanbieders voor vakantiegangers
Opiness analyseerde 1.400 van de 12.000 reviews. Verwachtingen waarmaken is het meest belangrijke aspect voor de consument als het om vakantie gaat. Vakanties zijn een high interest product voor de consument waar veel geld naar toe gaat. Het geleverde moet dan ook perfect zijn en aansluiten bij wat er is beloofd.
Wat Vakantie Award winnaars tevens onderscheidt is dat hun medewerkers hun beste beentje voor zetten. De attente hostess, de lokale reisleiding met kennis van zaken, de gezellige buschauffeur, en de crew die gemist wordt na de vakantie maken het verschil en optimaliseren de klantbeleving. Het is het personeel dat ervoor zorgt of het bedrijf wordt aangeraden in de reviews.
Van essentieel belang voor klanten zijn ook de details en de extra’s. Op een originele manier de reisbescheiden verpakken, excellent eten, ‘ontzorgt’ worden, probleemloosheid ervaren en mooie after-mails. Deze extra aandacht wordt opgemerkt en zijn de reden voor de zeer hoge cijfers.
Opiness over reisaanbieders
Met meer dan 12.000 beoordelingen over reisaanbieders heeft Opiness voldoende meningen verzameld om de rubriek Opiness over reisaanbieders te introduceren. In deze rubriek kunnen consumenten alvorens zij hun keuze maken voor een reisaanbieder lezen hoe de ervaringen zijn met de bewuste partij.
Opiness.nl is een onafhankelijk online platform waar consumenten dienstverleners kunnen beoordelen en vergelijken op klantoordeel. Reviews van anderen zijn zeer waardevol wanneer je een keuze moet maken. Opiness nodigt bedrijven dan ook uit om openlijk het resultaat van hun klantonderzoek te publiceren op Opiness, mits men werkt met een gerenommeerd onderzoeksbureau en men bereid is alle informatie transparant te publiceren. De startup ambieert de grootste, onafhankelijke én meest betrouwbare site te worden voor meningen over dienstverleners.
Opiness.nl toont met meer dan 500.000 reviews openheid over kinderopvang, apotheken, autobedrijven, energiebedrijven en auto- en zorgverzekeraars en nu ook reisaanbieders. Opiness zal het aantal rubrieken continu uitbreiden.
Over de Vakantie Awards
De Nederlandse Vakantie Awards zijn een nieuw initiatief van vakblad TravMagazine, ANVR, SGR en Thuiswinkel.org. De kritische consument heeft op basis van kwaliteit reispartijen beoordeeld in verschillende categorieën op het platform opiness.nl