1. Wat is Opiness?

Opiness is een Review Ranking Platform waarop de Best Beoordeelde Bedrijven staan gebaseerd op alleen klantoordeel. Opname in de ranking en daarmee weergave op Opiness geschiedt via een betaald abonnement. Er is geen gratis service meer sinds januari 2020.

De klantoordelen worden door middel van onafhankelijke reviews gegeven door klanten. Dit kan op Opiness zelf door gebruik te maken van het Opiness review abonnement. Echter kunnen ook de reviews gebruikt worden die zijn verzameld via een andere reviewprovider of onderzoeksbureau. Voorwaarde is wel dat er gebruik wordt gemaakt van een extern bureau of onafhankelijke reviewtool. Tevens conformeert u zich aan de spelregels beschreven in het Opiness Convenant.

Met de weergave op Opiness tonen bedrijven zich transparant als een betrouwbare goede aanbieder in hun segment door het openlijk tonen van uw klantreviews. 

2. Wat is de visie van Opiness?

Opiness gelooft dat echte klantervaringen van anderen helpen om een goede keuze te maken voor een dienstverlener die bij jou past. 70% van de Nederlanders gebruikt namelijk de meningen van anderen op het internet voor hun aankoopbeslissing. Opiness creëert openheid over klantervaringen omdat bedrijven hun reviews hier kunnen laten zien en zich daarmee laten zien in een ranking. Daarmee levert Opiness meer zekerheid en voorkomt zij onzekerheid bij consumenten.

Opiness.nl is een onafhankelijk online platform waar consumenten dienstverleners kunnen beoordelen en vergelijken op klantoordeel. Met de Opiness reviews kun je een betere keuze maken voor een bedrijf dat bij je past. Reviews van andere klanten geven vertrouwen. Opiness verzamelt ook klantreviews die gegeven worden via marktonderzoeksbureaus, daarmee ontstaat er een sterk fundament aan betrouwbare reviews van echte klanten over bedrijven bij jou in de buurt, maar ook van landelijke aanbieders.

3. Hoe werkt Opiness?

Door online reviews en reviews gegeven via marktonderzoeksbureaus samen te brengen op één plek, biedt Opiness een sterk fundament van echte klantervaringen en krijgen dienstverleners een totaalcijfer van hun klanten.

4. Waarom is Opiness opgericht?

Steeds meer consumenten zoeken online naar bevestiging omtrent de aanschaf van een product of dienst. Daarvoor leest diezelfde consument graag reviews. Echter over dienstverleners treft men weinig en vaak onduidelijke reviews aan. Daarmee daalt de waarde die aan reviews gehecht kan worden aanzienlijk, terwijl klanten veel waarde hechten aan reviews. Opiness helpt consumenten een goede keuze te maken via echte klantervaringen. Opiness creëert openheid over klantervaringen.

5. Waarom is Opiness anders?

Veel bedrijven tonen reviews op hun eigen website en ook zie je veel online staan. Opiness verzamelt en vergelijkt de bedrijven die opgenomen willen worden in de ranking. De ranking is landelijk, regionaal en lokaal. Deze bedrijven zijn transparant in het tonen van hun reviews. Alleen bedrijven die echt goed presteren en niet bang zijn voor reviews en openheid tonen zich op Opiness. 

6. Wat is het grote voordeel voor consumenten?

Consumenten krijgen op Opiness een beeld van de best boordeelde bedrijven door andere klanten in verschillende sectoren in een overzicht.

7. Hoe wordt het Opiness cijfer bepaald?

Op Opiness kun je je mening delen over jouw ervaring met een bedrijf, organisatie of professional. Je geeft een algemeen rapportcijfer voor hoe jij de dienstverlening hebt ervaren. Ook motiveer je jouw cijfer met een toelichting, waarom je dit vindt. Op deze wijze ontstaat een actueel en eerlijk beeld over bedrijven en hun dienstverlening en vind je makkelijker een bedrijf dat bij jou past. Je kunt ook soms een oordeel geven over criteria zoals bijvoorbeeld: de informatieverstrekking, het nakomen van beloftes, de service van de medewerkers, de prijs/kwaliteit verhouding of andere specifieke criteria. Opiness.nl nodigt bedrijven kosteloos uit om het eindoordeel over hun dienstverlening te publiceren op Opiness mits deze zijn verkregen via een onafhankelijk bureau en zij garant staan dat alle meningen, goed en slecht, worden gepubliceerd. Bedrijven en hun bureaus conformeren zich aan het Opiness Convenant. Het eindcijfer wordt bepaald door reviews die geplaatst zijn op Opiness zelf,  via klantonderzoek of via andere bron partners. Het Opiness cijfer geeft een real-time klantoordeel weer over een bedrijf, organisatie of professional. Het cijfer dat gegeven kan worden varieert van 1 tot 10. Het totaalcijfer ontstaat door een gewogen gemiddelde van alle reviews die gegeven zijn, waarbij recentere oordelen een grotere invloed hebben dan oordelen in het verleden. Het gaat er tenslotte om hoe de dienverlening nu presteert en dat kan beter of slechter zijn dan in het verleden. De verwerkte weging is onder te vinden in het kader. Beoordelingen ouder dan 3 jaar zijn wel nog te lezen maar worden niet meegeteld in het actuele eindcijfer.

Periode                wegingsfactor

0-3 maanden       3

3-6 maanden       2

1-3 jaar                1

3 jaar en ouder    -

  8. Welke bedrijven publiceren hun onderzoek op Opiness?

Bedrijven die hun klanttevredenheid waardevol vinden en die open en transparant zijn over klantfeedback.

9. Wie kan ik allemaal beoordelen?

Je kunt bedrijven beoordelen die zich op Opiness transparant hun reviews publiceren.

10. Wat kunnen bedrijven met de reviews?

Onafhankelijke reviews geven consumenten vertrouwen. Door de Opiness widget met je real-time klantencijfer op de website te zetten, kunnen bedrijven open en transparant laten zien hoe je door klanten wordt beoordeeld. Bedrijven zijn tevens uitgenodigd om klantreviews via hun onafhankelijke klantonderzoek te verzamelen en te publiceren op Opiness, mits zij een extern bedrijf gebruiken en zich conformeren aan het Opiness Convenant. 

11. Wat kost Opiness?

Opiness heeft diverse abonnementen om opgenomen te worden in de ranking. Details zijn te vinden op de pagina Voor bedrijven.

12. Hoe waarborgt Opiness de betrouwbaarheid van reviews?

Opiness heeft een redactie die reviews beoordeeld. Om de kwaliteit te borgen zal Opiness markeren welke herkomst de review heeft, vanuit klantonderzoek of geplaatst online. Reviews moeten voldoen aan de Opiness beoordelingsrichtlijnen. Bedrijven en bureaus die Opiness gebruiken hebben zich te houden aan de algemene voorwaarden en het Opiness Convenant. Twijfelt de lezer, een bedrijf of Opiness zelf aan de echtheid van een geplaatste review, dan start Opiness een onderzoek om de echtheid te verifiëren.

13. Doet Opiness voldoende aan hoor en wederhoor?

Een klant mening is subjectief en persoonlijk, want geen klant is dezelfde. Andere wensen en andere verwachtingen zijn allemaal belangrijke aspecten die reviews bepalen. Op Opiness kunnen bedrijven een reactie plaatsen op reviews. Als antwoord op het verhaal, om te bedanken of om een andere kant van het verhaal te belichten. Op deze wijze laat Opiness ook zien hoe bedrijven met hun klanten communiceren, de dialoog is dus openlijk te volgen en geeft ook weer een beeld of de manier en aanpak van de bedrijven bij jou past als consument.

14. Ik zie reviews die geschreven zijn voordat Opiness bestond, hoe kan dat?

Op Preferenso.nl, een reviewwebsite, gestart in maart 2011 konden klanten de service van alle bedrijven beoordelen en vergelijken. Preferenso.nl is opgegaan in Opiness.nl en alle Preferenso en Trendbox panel reviews zijn nu leesbaar op Opiness, met Opiness als bron. Opiness heeft dezelfde missie en visie als Preferenso.nl had, qua doelstelling van de site is er niets veranderd afgezien van de naamgeving.

15. Hoe transparant is Opiness?

Bedrijven kunnen alleen hun resultaten op Opiness publiceren als men bereid is alles te publiceren, goede en slechte reacties. Tevens staat in de reviews de bronvermelding erbij, via welk bureau of welk onderzoek de review is gegeven. Bedrijven die bovenaan staan in de lijst zijn de bedrijven met het hoogste klantoordeel. 

16. Waarom moet ik me registreren via e-mail?

Het is belangrijk dat de meningen van klanten echt zijn, anders heeft niemand er iets aan. Je mening is uniek en daarom vragen wij je je te registreren met je e-mailadres. Op deze wijze conformeer je je dan aan de beoordelingsrichtlijnen en algemene voorwaarden. We vragen jou je allereerste oordeel te bevestigen via een e-mail die wij je sturen. Zo weten we zeker dat jij het echt bent en niet dat iemand anders met jouw e-mailadres reviews plaatst. Tevens krijg je een e-mail als het bedrijf een reactie plaatst op jouw review.

17. Hoe anoniem ben ik op Opiness als ik een review plaats?

Je kunt je meningen plaatsen via je echte naam of een gekozen naam. Het bedrijf kan een reactie plaatsen op jouw review op Opiness. Daarvan krijg je dan een e-mail. Jouw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

18. Worden er wel eens reviews verwijderd?

Als een review in strijd is met Algemene Voorwaarden en de Beoordelingsrichtlijnen kan deze meteen of nadat er een onderzoek is uitgevoerd worden verwijderd.

19. Hoe word ik beschermd?

In het privacy beleid (te lezen onderaan de website) kun je lezen wat Opiness doet om jouw privacy te borgen. Jouw identiteit wordt nooit bekendgemaakt tenzij je daartoe toestemming geeft via het beoordelingsformulier en tenzij je de regels overtreedt waardoor De Wet Opiness daartoe dwingt.