1. Wat is Opiness?
Opiness.nl is een nieuw onafhankelijk online platform waar consumenten dienstverleners kunnen beoordelen en vergelijken op klantoordeel. Met de Opiness reviews kun je een betere keuze maken voor een bedrijf dat bij je past. Reviews van andere klanten geven vertrouwen. Opiness verzamelt ook klantreviews die gegeven worden via marktonderzoeksbureaus, daarmee ontstaat er een sterk fundament aan betrouwbare reviews van echte klanten over bedrijven bij jou in de buurt, maar ook van landelijke aanbieders.

2. Wat is de visie van Opiness?
Opiness gelooft dat echte klantervaringen van anderen helpen om een goede keuze te maken voor een dienstverlener die bij jou past. 70% van de Nederlanders gebruikt namelijk de meningen van anderen op het internet voor hun aankoopbeslissing (#2 in belangrijkheid, Bron: Nielsen). Opiness creëert openheid over klantervaringen. Daarmee levert Opiness meer zekerheid en voorkomt zij onzekerheid bij consumenten.

3. Hoe werkt Opiness?
Door online reviews en reviews gegeven via marktonderzoeksbureaus samen te brengen op één plek, biedt Opiness een sterk fundament van echte klantervaringen en krijgen dienstverleners een totaalcijfer van hun klanten.

4. Waarom is Opiness opgericht?
Steeds meer consumenten zoeken online naar bevestiging omtrent de aanschaf van een product of dienst. Daarvoor leest diezelfde consument graag reviews. Echter over dienstverleners treft men weinig en vaak onduidelijke reviews aan. Daarmee daalt de waarde die aan reviews gehecht kan worden aanzienlijk, terwijl klanten veel waarde hechten aan reviews. Opiness helpt consumenten een goede keuze te maken via echte klantervaringen. Opiness creëert openheid over klantervaringen.

5. Waarom is Opiness anders?
Het probleem van veel review websites is dat zij niet altijd in staat zijn voldoende volume aan meningen te vergaren. Slechts 1% van de bezoekers van review websites laat zelf een beoordeling achter, 99% komt alleen kijken. Hierdoor zijn er vaak te weinig reviews voor een goed beeld. Tevens zijn spontane beoordelingen vaak uitermate positief of juist uitermate negatief. Doordat Opiness met marktonderzoek/klantfeedback bureaus samenwerkt, komt er informatie vrij voor consumenten die nu doorgaans achter gesloten deuren zit. Zo worden er op Opiness ook meningen van klanten zichtbaar die niet snel zelf een spontane review plaatsen maar dit hebben gedaan als onderdeel van een feedback of klant onderzoek. Ook wordt de vraag dan gesteld op een relevant moment, er is tenslotte net contact geweest met het bedrijf dus de klant heeft nog een verse ervaring om over te schrijven.

6. Wat is het grote voordeel voor consumenten?
Zij krijgen een gebalanceerd beeld van de daadwerkelijke kwaliteit die dienstverleners aanbieden
volgens hun klanten.

7. Hoe wordt het Opiness cijfer bepaald?
Op Opiness kun je je mening delen over jouw ervaring met een bedrijf, organisatie of professional. Je geeft een algemeen rapportcijfer voor hoe jij de dienstverlening hebt ervaren. Ook motiveer je jouw cijfer met een toelichting, waarom je dit vindt. Op deze wijze ontstaat een actueel en eerlijk beeld over bedrijven en hun dienstverlening en vind je makkelijker een bedrijf dat bij jou past. Je kunt ook soms een oordeel geven over criteria zoals bijvoorbeeld: de informatieverstrekking, het nakomen van beloftes, de service van de medewerkers, de prijs/kwaliteit verhouding of andere specifieke criteria.

Opiness.nl nodigt bedrijven kosteloos uit om het eindoordeel over hun dienstverlening te publiceren op Opiness mits deze zijn verkregen via een onafhankelijk bureau en zij garant staan dat alle meningen, goed en slecht, worden gepubliceerd. Bedrijven en hun bureaus conformeren zich aan het Opiness Convenant.

Het eindcijfer wordt bepaald door reviews die geplaatst zijn op Opiness zelf,  via klantonderzoek of via andere bron partners. Het Opiness cijfer geeft een real-time klantoordeel weer over een bedrijf, organisatie of professional. Het cijfer dat gegeven kan worden varieert van 1 tot 10.

Het totaalcijfer ontstaat door een gewogen gemiddelde van alle reviews die gegeven zijn, waarbij recentere oordelen een grotere invloed hebben dan oordelen in het verleden. Het gaat er tenslotte om hoe de dienverlening nu presteert en dat kan beter of slechter zijn dan in het verleden. De verwerkte weging is onder te vinden in het kader. Beoordelingen ouder dan 3 jaar zijn wel nog te lezen maar worden niet meegeteld in het actuele eindcijfer.

periode wegingsfactor
0-3 maanden 5
3-6 maanden 4
6-12 maanden 3
1-2 jaar 2
2-3 jaar 1
ouder dan 3 jaar  telt nog minimaal mee

 

8. Welke bedrijven publiceren hun onderzoek op Opiness?
Bedrijven die hun klanttevredenheid meten via Tevreden.nl zoals bijv.Autototaalglas, Service apotheek, Mediq en de Nederlandse energiemaatschappij plaatsen hun resultaten transparant door op Opiness.nl. Oxxio publiceert haar resultaten verkregen via Djem. Tevens zijn er reviews te lezen die via het onderzoek panel van Trendbox en Ipsos zijn gegeven

9. Wie kan ik allemaal beoordelen?
Vanaf de start kun je reviews vinden en plaatsen in de rubrieken: kinderopvang, apotheken, autobedrijven, energiebedrijven en autoverzekeraars. Daarna zal Opiness in snel tempo haar platform uitbreiden met nieuwe rubrieken.

Er zijn ook bedrijven beoordeeld buiten deze rubrieken, deze zijn vindbaar door de naam in te toetsen. Wil je een bedrijf beoordelen dat nog niet op het platform staat dan kun je in deze fase Opiness een e-mail sturen met een verzoek deze toe te voegen.

10. Wat kunnen bedrijven met de reviews?
Onafhankelijke reviews geven consumenten vertrouwen. Door de Opiness widget met je real-time klantencijfer op de website te zetten, kunnen bedrijven open en transparant laten zien hoe je door klanten wordt beoordeeld. Bedrijven zijn tevens uitgenodigd om klantreviews via hun onafhankelijke klantonderzoek te verzamelen en te publiceren op Opiness, mits zij een externe bedrijf gebruiken en zich conformeren aan het Opiness Convenant.

Bedrijven kunnen gratis reageren op reviews, de widget op hun site plaatsen, de reviews op Opiness publiceren en klanten naar de site verwijzen voor een review.

Opiness kent ook een betaald abonnement waarbij het bedrijf haar eigen pagina kan inrichten, met o.a. een beschrijving en eigen advertenties. Tevens kan er gebruik worden gemaakt van een speciale feedback inbox en een widget waarmee reviews ook op de eigen website geplaatst kunnen worden en waarmee je organische sterren aan die pagina koppelt.

11. Wat kost Opiness?
Opiness is gratis voor consumenten. Opiness zal advertenties toestaan en bedrijven kunnen via een abonnement op hun eigen pagina advertenties zetten. Ook kan men via een geavanceerde feedback-inbox reageren op reviews, widget met reviews op de eigen website plaatsen en de benchmark in de branche zien. Voor bedrijven is er een gratis abonnement en een betaalde versie van 1.999,- euro voor een heel jaar ex. BTW. Aan het MKB wordt 50% korting gegeven. Details zijn te vinden op de pagina Voor bedrijven.

12. Hoe waarborgt Opiness de betrouwbaarheid van reviews?
Opiness is open voor iedereen die een mening wil geven nadat men een ervaring heeft gehad met een bedrijf. Om de kwaliteit te borgen zal Opiness markeren welke herkomst de review heeft, vanuit klantonderzoek of geplaatst online. Reviews moeten voldoen aan de Opiness beoordelingsrichtlijnen. Bedrijven en bureaus die Opiness gebruiken hebben zich te houden aan de algemene voorwaarden en het Opiness Convenant.

Twijfelt de lezer, een bedrijf of Opiness zelf aan de echtheid van een geplaatste review, dan start Opiness een onderzoek om de echtheid te verifiëren.

13. Doet Opiness voldoende aan hoor en wederhoor?
Een klant mening is subjectief en persoonlijk, want geen klant is dezelfde. Andere wensen en andere verwachtingen zijn allemaal belangrijke aspecten die reviews bepalen. Op Opiness kunnen bedrijven maar ook bezoekers dan ook een reactie plaatsen op reviews. Als antwoord op het verhaal, om te bedanken of om een andere kant van het verhaal te belichten. Op deze wijze laat Opiness ook zien hoe bedrijven met hun klanten communiceren, de dialoog is dus openlijk te volgen en geeft ook weer een beeld of de manier en aanpak van de bedrijven bij jou past als consument.

14. Ik zie reviews die geschreven zijn voordat Opiness bestond, hoe kan dat?
Op Preferenso.nl, een reviewwebsite, gestart in maart 2011 konden klanten de service van alle bedrijven beoordelen en vergelijken. Preferenso.nl is opgegaan in Opiness.nl en alle Preferenso en Trendbox panel reviews zijn nu leesbaar op Opiness, met Opiness als bron. Opiness heeft dezelfde missie en visie als Preferenso.nl had, qua doelstelling van de site is er niets veranderd afgezien van de naamgeving.

15. Hoe transparant is Opiness?
Bedrijven kunnen alleen hun resultaten op Opiness publiceren als men bereid is alles te publiceren, goede en slechte reacties. Tevens staat in de reviews de bronvermelding erbij, via welk bureau of welk onderzoek de review is gegeven. Bedrijven die bovenaan staan in de lijst zijn de bedrijven met het hoogste klantoordeel.

16. Waarom moet ik me registreren via e-mail?
Het is belangrijk dat de meningen van klanten echt zijn, anders heeft niemand er iets aan. Je mening is uniek en daarom vragen wij je je te registreren met je e-