De belangrijkste intermediairs in het aanspreken van de doelgroep zijn de Openbare Bibliotheken. Zij benaderen jaarlijks peuterspeelzalen en kinderdagverblijven om hen te informeren over de campagne. Ook groep 1 en 2 van de basisschool zijn van harte uitgenodigd om mee te doen.Doelstelling van deze jaarlijkse campagne is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. De doelgroep zijn ouders van kinderen tussen ½ en 6 jaar. Het ‘kernkind’ is het kind van 3 jaar oud, dat een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf bezoekt.
Jaarlijks wordt een groep bekende Nederlanders uitgenodigd om voor te lezen tijdens Het Nationale Voorleesontbijt om zo te laten zien dat ook zij voorlezen belangrijk vinden. In 2014 lazen o.a. Prinses Laurentien, Minister Jet Bussemaker, Kees van Kooten, Ruben Nicolai, Jennifer Ewbank, staatssecretaris Sander Dekker en Marc van der Linden enthousiast voor. Naast de zogenaamde VIP-voorleesontbijten organiseren basisscholen, bibliotheken, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven ook zelf ieder jaar voorleesontbijten met lokale helden.
De Nationale Voorleesdagen bestaat sinds 2004 en is een initiatief van Stichting Lezen, georganiseerd door de Stichting CPNB.
Boer Boris gaat naar zee, geschreven door Ted van Lieshout en geïllustreerd door Philip Hopman, is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2015. Naast dit boek hebben Nederlandse jeugdbibliothecarissen negen andere prentenboeken gekozen uit het aanbod van 2014, die de Prentenboek Top Tien compleet maken. Tijdens De Nationale Voorleesdagen staan deze tien prentenboeken centraal.
Bekijk de Prentenboek Top Tien op: www.denationalevoorleesdagen.nl