Waardoor kun je je de beste kapper keten van Nederland noemen? Acht kapper keten vestigingen wisten dit jaar de hoogste klantwaardering in de wacht wisten te slepen en ontvingen een Kapper Keten Award. Het winnende ketenconcept was The Barberstation, met een 9,3 over meer dan 1200 klantbeoordelingen. Wat maakt deze kapper zo uniek dat klanten lyrische reviews over hen willen schrijven? Linda Schulte founder van Opiness.nl legde hen langs de klantgerichtheidmeetlat.
+ Luisteren The Barberstation luistert heel goed naar haar klanten en dit is de belangrijkste basis in de klantrelatie. De kapper levert tenslotte geen kapsel maar uiteindelijk zelfvertrouwen. Het resultaat is van groot belang omdat deze veelal niet is terug te draaien. Door persoonlijke aandacht en goed ‘doorvragen’ krijgt de kapper de wensen van de klant beter in kaart en kan daardoor een ook een beter eindproduct leveren.
+ Een praatje en een geintje Bij The Barberstation is het gezellig en dat vinden hun klanten belangrijk. Een geintje naar de klant en de geintjes onderling zorgen voor een speciale sfeer in de salon. Ook de goede onderlinge verhouding van het team zorgen ervoor dat klanten zich letterlijk thuis voelen.
+ Een frisje of een biertje Het serveren van echt goede koffie wordt opgemerkt door klanten en veel salons doen dit dan ook. The Barberstation gaat verder en zorgt voor een frisse versnapering of een biertje. Of soms zelfs wel twee. Daarnaast is de muziek ook heel bepalend in de salon. De muziekkeuze en sterkte levert hier en daar wel een kritische noot op maar het grootste deel van hun klanten vindt het reuze gezellig.
Uit de review analyse van alle 2017 winnaars bleek dat naast het leveren van een goed eindproduct, ofwel het perfecte kapsel, een luisterend oor, gezellige sfeer en goede koffie bepalend zijn voor de hoge rapportcijfers. Luisterende kappers worden daardoor ook als meer deskundig beoordeeld.The Barberstation gaat nog een paar stappen verder, zij zorgen dat het beregezellig is met een pittige muziekkeuze en een koelkast gevuld met fris en bier. Gehuld in een geheel eigen visuele stijl van zowel de salon als de kleding en de eigen kapsels maakt het plaatje van beleving compleet. Het Barberstation concept kan zo de marketing boeken in als case study.
Eindoordeel: 9,3
Deze column zal geplaatst worden in Tijdschrift voor marketing editie 10 - oktober 2017 en online op marketingonline.nl