Zit je al jaren bij dezelfde energieleverancier en bevalt deze eigenlijk prima? Dan kan het toch lonen eens te bellen met je huidige leverancier. Als je al lang klant bent bij dezelfde maatschappij dan zijn sommigen best bereid iets aan de prijs te doen, want voor nieuwe klanten tasten zij vaak ook in de buidel.Heb je daarentegen behoefte aan een nieuwe leverancier omdat je elders een betere prijs kan krijgen of betere service? Wanneer is dan het goede moment? En hoe pak je dat aan?
Stap 1: Haal je contract erbij. Wat staat erop? Heb je een contract voor onbepaalde tijd of loopt deze af op een bepaalde datum?
Type contract
Als je nog nooit bent gewisseld van leverancier dan heb je een contract voor onbepaalde tijd. Dat is goed nieuws want dan kun je ieder moment opzeggen en je aansluiten bij iemand anders. Hou wel rekening met de opzegtermijn, die is veelal 30 dagen. opzegtermijn
Heb je een contract afgesloten voor een bepaalde tijd dan kun je aan het einde van die periode opzeggen, in veel gevallen is dit vaak een jaar. Ook hier heb je vaak te maken met een opzegtermijn van 30 dagen. Let op, want als je een contract te vroeg opzegt dan kan de energieleverancier een boete in rekening brengen. In sommige gevallen is je nieuwe energieleverancier bereid deze boete voor je te betalen, maar die vraagt daarvoor natuurlijk ook weer een zekerheid terug. Vraag goed naar de voorwaarden.
Kijk altijd goed naar de exacte datum waarop je contract afloopt en je de eindafrekening kunt verwachten. Stap je over in de zomer dan krijg je vaak geld terug. Stap je over in de winter dan betaal je vaak bij.